tisdag 26 januari 2010

Odjuret inser att det finns skit ändå

Sjuåringen har som en på tusen fått biverkningen utslag efter svininfluensavaccinet. Alltså, hur sannolikt är inte det? Ja ja, en på tusen, men ändå.

Så jag ringde Föreningen och hälsade att hon inte skulle komma på träningen. De sa okej och krya på henne och LA SEDAN INTE PÅ LUREN. Alltså, de trodde definitivt att de lagt på, men jag kunde höra dem tala därinne på kansliet:

"Det var K:s mamma och uppenbarligen har tjejen några slags prickar. Ja, alltid är det något med just den familjen. Är det inte löss så är det säkert spetälska ... Jag vet inte hur det är med pappan men den där jäkla mamman är alldeles för daddig ... curling ... ditten och datten ..."

Tror ni nu att jag ...
1. satt kvar och lyssnade intresserat, ivrigt tuggande min macka
2. skrek i luren tills de kom och bad om ursäkt
3. väntade småirriterat tills de kom tillbaka, då jag påpekade att de visst varit lite slarviga med lurpåläggningen?

Jag önskar att det varit något av det ovanstående men istället valde jag att ...
4. känna mig skyldig och påträngande, varför jag la på luren och aldrig kommer att yppa ett ord till någon i Föreningen om detta (såvida de inte läser det här).

Och så över till något helt annat men ändå fullständigt relevant. Det här brevet fick jag av en försäljare idag:

"Men ditt tröga odjur är du fuckt up eller vad??
Det var inte vårt fel ditt odjur då sakerna skickades från utlandet din
lastbilhjärna gjort på frigolit.
nu skriver jag inte mer stupid fuck."

Jag gillar framför allt formuleringen "Det var inte vårt fel ditt odjur då sakerna ... ", eftersom han måste varit så inihelskotta förbannad att han inte ens kunde vänta med mitt namn ("ditt odjur") tills efter meningen, som så bör, eller ens lägga in det i en trevlig bisats inramad av kommatecken.

Så idag har alltså verkligheten kommit ifatt mig. Jag har blivit baktalad av några som inte visste att jag lyssnade och jag har blivit bespottad av en galning som verkligen önskade att jag lyssnade. Jag har fått en massa skit helt enkelt och efter en längre analys kommit fram till följande:

Skit river upp sår och dunkar upp hjärtat oavsett var det kommer ifrån, och om man inte ser det beror det inte på att det inte finns. Däremot mår man bäst av att inte så noga veta att det finns.

Det blir nog Veckans Citat i sjuornas loggböcker nästa läsår, misstänker jag.

8 kommentarer:

Comvidare sa...

Nej, nej, nej, nej. Sådär kan det inte vara! Så får man inte behandla en människa. Jag blir upprörd och skrämd.

Har jag något tvättmedel som kan tvätta bort "skyldig och påträngande"? Eller ännu bättre, ett verktyg som gör att skulden hamnar hos dem som ska känna den? Säg bara till så ska jag skicka.

Kram från mig!

Cecilia N sa...

Det lär ju vara sista gången den försäljaren säljer någonting alls!

Vad är det vi härmed rekommenderas att avstå? Iaf från vem?
Det låter nästan som en googleöversättning ...

Howdy Sailor sa...

Comvidare: Du må tro att jag önskar att jag reagerat annorlunda, men ibland gör sanningen för ont. Jag hade knappast lagt på luren om det inte varit för att det fanns en uns av sanning i det de sa.

Cecilia: Det är en försäljare på Tradera som vill att jag ska ta bort ett negativt omdöme trots att han misslyckats på alla punkter och dessutom blivit avstängd. Han har fått för sig att om han förmår 28 personer att ändra sina omdömen så kan han få fortsätta bedra människor.

mammanonna sa...

Men hallå! Folk är ju inte riktigt kloka! Och för att använda en klycha: det säger mer om dem än om dig...

Pseudonaja sa...

Ang föreningen så vet jag inte hur jag skulle ha agerat. Lejonpappan i mig kanske hade ryckt ut och störtat in på kansliet och sagt ett och annat. Å andra sidan hade det kunnat påverka mitt barn negativt, och det vill jag ju inte.
Kanske hade jag lugnat mig och tagit upp saken då i lugn och sansad ton och bett om en förklaring/ursäkt.
Folk tror sig veta så jäkla mycket men ofta har dom inte all information, men lik förbannat ska man ha en (negativ) åsikt.
Hoppas att det löser sig till det bästa!

Lotten Bergman sa...

Jag tycker verkligen, verkligen, verkligen att du ska ta upp saken med den person som baktalade dig. (Däremot vet jag inte alls hur det görs bäst.)

Den där som kallar dig odjur är däremot bara att förtränga.

mirandasmum sa...

Jag upphör aldrig att förvånas över mänsklighetens brister! Och att att folk kan bete sig på detta sätt för att de inte är nöjda med omdömen om sig själv visar bara på att jag har rätt i att aldrig upphöras att förvånas! Inte heller över andra människor småaktiga beteende gentemot sina medmänniskor genom att snacka skit om dem är det tror att de inte hörs! Hoppas hoppas de läser denna blogg och får sig en tankeställare över sitt beteende!
Kram på dej Britta! Tänker på dej!!!

cruella sa...

Men härregud. När det gäller försäljaren var det stor komik nånstans, så det skulle jag nog inte bry mig så mycket om - i fall det inte vore för att jag redan var låg över knasbollarna i Föreningen.

Vet du, jag hade påpekat vikten av att lägga på luren ordentligt. Inget mer. Så kan de angsta själva över vad de sa.