tisdag 28 april 2009

En krossad dröm

Jag kom alldeles precis tillbaka från min lunchrast med en stark känsla av uppgivenhet. Nu blev det ju inte som jag i hemlighet önskat, och det var två lönnfeta karlar i 45-årsåldern som krossade min dröm.

"Fan va gôtt det är att man fått sig en riktig kvinna som vet vad en man behöver", sa den ena.
"Ja, och som klär sig som en kvinna och inte i nån jävla säck", sa den andra medvetet högt så att alla vi med säckar som klädesplagg skulle känna oss träffade.
"Framför allt en kvinna som vet när hon ska hålla käften", fortsatte den första triumferande.

En pytteliten tjej med långt svart hår smög fram och viskade något. Den ena mannen mumlade/gurglade ett svar till henne och hon gick tillbaka och ställde sig en bit bort. Där väntade en barnvagn med en sovande bebis. En annan ung mörk kvinna stod intill och stampade otåligt med fötterna. Jag tror att de kommer från Thailand, som ganska många av Tjörns invånare gör.

Själv satt jag där med min dröm krossad. Hur skulle jag nu kunna lämna min schyssta, jämställda man och i hemlighet rymma iväg med någon av de här två godbitarna? Fasen också, de vill ju inte ens ha mig!

16 kommentarer:

Jessica sa...

Det är då man undrar varför det är förbjudet att stena folk (läs män) till döds under vissa givna omständigheter.

Howdy Sailor sa...

Ja, visst undrar man.

Det sjuka är att jag först inte reagerade nämnvärt eftersom det är en så pass vanlig inställning här. På föräldramöten är det inte alls ovanligt att min man kommer i diskussion men pappor som tycker att de minsann har de bättre än alla pappor med svenska fruar.

Det är som sagt väldigt gott om barn med asiatiska mammor här och man ska absolut inte dra alla pappor över en kam, men tyvärr är det ju rötäggen som utmärker sig.

Kotte sa...

Tråkigt att det går till sådär.
Du borde bjuda in alla Tjörns kvinnor till en Ta-för-dig-kvinna-grupp.

Kristina af Knusselbo sa...

Usch vilka vidriga typer *kräks lite i ett hörn*

Howdy Sailor sa...

Tack för alla reaktioner. Själv får jag lite dåligt samvete för att jag inte reagerat starkare men det är som sagt ingen ovanlig företeelse här, varken äktenskapen som sådana eller (en del) mäns inställning till dem.

Så sent som förra veckan träffade min man en kille som sa att hans kompis "skickat tillbaka" sin thailändska.

cruella sa...

Åhå, är det öns överblivna grottmän som skaffar sig postorderfruar. Ser samma fenomen i min gamla hembygd; ju längre från epicentrum etc.

Seriöst MÅSTE du kolla på Little Britain. Ting Tong Makadangdang är en tjej (?) med skinn på näsan.

Helt o-PK men fy farao vad roligt. Det är så man önskar verkligheten visade sig vara ibland.

cruella sa...

http://www.youtube.com/watch?v=qX58bjwIbiQ

Howdy Sailor sa...

Tack Cruella för härliga klipp! Jag ser ganska ofta Little Britain men har lyckats missa Ting Tong!

Comvidare sa...

Och att de pratar så bullrigt om sina fruar antyder att de tror att alla andra är avundsjuka på dem. De är vi inte. Vi tycker de är patetiska äckel. Jag begriper inte hur de kan misstolka blicken som säger "hur kan du leva med dig själv utan att strypa din egen spegelbild" med "fan vilket hett stycke det där var då, honom vill jag ligga med"?

Pseudonaja sa...

Visst är det ju fördomar, men är det inte ofta de där figurerna vars enda chans att få sprida sina sketna gener vidare, är att just hämta hem någon från Thailand?

Howdy Sailor sa...

Tänk om man fick lov att fota vem som helst och lägga ut bilden! Tänk, tänk, tänk ... för alldeles nu på morgonen susade en öppen bil förbi med en smällfet gubbe i femtioårsåldern och en liten thaitjej (kanske 20 år) i glansigt linne (det måste ha varit iskallt). Det stannade utanför Ica och jag hade TID att springa efter, men det får man ju inte.

Kerstin sa...

Publicera ditt blogginlägg i någon lokal tidning!
Förhoppningsvis blir det diskussion.

Jessica sa...

En oförskämd fråga kanske, men råder det kvinnobrist på Tjörn? Lite som i Norrland när kvinnor reser söderut för att plugga etc., och nte kommer tillbaka?

Howdy Sailor sa...

Jag tror att demografin är ganska jämn, förutom att det finns för få barn här. Däremot är nog odugliga karlsluskar överrrepresenterade här, kanske på grund av generationer och åter generationer sjömän.

Fasen va skit jag kommer att få för det här på jobbet.

Jessica sa...

Äh strunta i eventuella kommentarer. Du har ju hört det så vaddå typ
.

Kristina sa...

Tänk på att om man inte håller feminismens flagga högt kan det snart bli så ojämnställt igen. Varje generation måste kämpa för att behålla vunnen mark. Jämför holländarnas vallar mot havet!!!