onsdag 15 april 2009

En utmanad kvinna från Tjörn ...

... ville skriva en limerick om Mjörn
fast hon lyckades ej
med en så simpel grej
för det rimmar ju bara på "björn"

Så här ligger det till: En författare har fått det hedervärda uppdraget att skriva limerickar om ortsnamn inom lokaltidningens upptagningsområde. Ojojoj, vad jag känner mig utmanad när jag hör sådant. Tänk bara vilka härliga, rimmiga ställen det finns här på Tjörn: Bleket (sveket, diskoteket ...) och Bräcke (räcke, täcke ...) till exempel. Eller Åker:

En fattig student ifrån Åker
förlorade rubbet på poker
trots fyrtal på hand
blev guldet till sand
för spelet det hade en joker

Ortsnamnet Valla tar fram min värsta sida:

En misslyckad man ifrån Valla
ville ha lite mus till sin balla
Han ropade "Hej!"
fast det var till fel tjej
så nu får han dra en handtralla

Känn er gärna utmanade. Det är helt okej att ta orter från ert eget närområde.

Uppdatering:

Nu när jag har sovit på saken önskar jag att jag inte hade lagt in den där sista limericken om Valla, trots att den lät så bra vid 23-tiden igår. Fast gjort är gjort, om än i bruna byxor. Och visst är det så som Raggoparden påpekar, att Tjörn rimmar på fler ord än "björn".

En fyrtioettårig kvinna från Tjörn
fann varken "hörn" eller "törn"
Men trots korkad knopp
är humöret på topp
för hon kom själv på engelska "learn"

8 kommentarer:

Raggoparden sa...

Tjörn?
Törn och hörn har du ju oxå :)

Men hu vad du var under bältet idag! *drar mej undan och limerickar för mej själv*

Kerstin sa...

Limerickar SKA väl vara oanständiga?!

Howdy Sailor sa...

Jag tror också det är så Kerstin, att de traditionellt sett ska vara lite oanständiga, men då ska nog språket vara lite mer finurligt än nödrimmen "balla" och "tralla" ;o)

Comvidare sa...

Åh, limerickar. Jag älskar dem. Har aldrig ens kommit på tanken att man kan skriva dem själv. Vilka regler måste man följa, förutom att det ska vara "oanständiga"?

Howdy Sailor sa...

En ADJEKTIV NÅGON från PLATS
bla bla bla rimmar med Plats
ett kortare rim
som rimmar på rim
och knorren som rimmar med Plats

och så gärna lite snusk!

Kristina af Knusselbo sa...

Genera dig inte du - den med handtrallan var ju jättekul! :D

Kotte sa...

Bra beskrivning på hur man gör en limerick.

Tyckte de var bra allesammans, även den som smög sig under bältet :)

Webberimakar'n sa...

Glad att du inte tog bort Valla den är ju skitbra. Tack för ett gott garv på morgonkvisten. Fick äntligen väckt gubben på köpet. ;-)