lördag 17 januari 2009

Hollon reser billigare!

Jag sitter och kollar biljettpriser och tidtabeller för min och ungarnas bussresa från Luleå till Haparanda om tre veckor. Därifrån tänkte vi gå över gränsen till Finland. Barnen, som till skillnad från mig inte är uppvuxna i Norrbotten, tycker att det ska bli fantastiskt spännande.

Nu till saken: Det finns ord som är typiska för ett geografiskt område. Ett sådant ord är "hollo", ett inte alls trevligt (och sannolikt onomatopoetiskt) ord för förståndshandikappad. Det är alltså i Norrbotten jag har lärt mig det. Döm om min förvåning när jag läser på Länstrafikens hemsida att alla mellan 20 och 25 år kan lösa "Hollokort" och få lägre pris!

Är "hollo" som ord utrotat eller finns det möjligen en elak/humoristisk prisansvarig på bussbolaget?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Man undrar sannerligen hur de tänkte. Lokaltrafiken, LLT, har en buss som målats grön (till skillnad från de vanliga röda) och som det står Hollo på längs hela sidorna. Mången tonåring väntar hellre på nästa avgång än tar den.

Howdy Sailor sa...

Vad kul, jag hoppades verkligen att du skulle kommentera. Jag måste fota bussen om jag ser den.

Cecilia N sa...

Bara häromdagen hörde jag något som jag uppfattade var radioföljetongen eller nåt.

En dövstum hade "upphittats", ett tag trodde man tydligen att han var från Finland.

Han blev kraftigt utskälld (för döva öron) för att han hade plankat på bussen eller nåt.
Rätt vad det var utropade någon att han var ju handikappad! Då skulle han ju åka gratis!

Jag förstod det som att det var en händelse i kraftig dåtid.

Mitt huvud var inte inkopplat på just den frågan just då utan jag noterade bara detta konstiga.

I övrigt vet jag intet.

T ex hur shi osar som wv föreslår. (Sparat, Lotten.)

Anonym sa...

Ehrm..ring ochfråga? Har du tur får de skämmes ;)

Howdy Sailor sa...

Cecilia, det är ju helt vansinnigt. Det är väl lika- och inte särbehandling man ska eftersträva. Tack för att du delade med dig!

Anonym sa...

Hm. Jag måste ha missat "hollo" när jag växte upp. Eller så har jag bara glömt det.

Men, vad syftar Hollo på i bussvärlden?

Pseudonaja sa...

Hollon = Hallon på norrländska. De är konstiga där uppe i norr...

Howdy Sailor sa...

Som sagt, jag tror att hollo är onomatopoetiskt. Mer kan jag inte säga för då blir jag bara elak.

Jag tänkte att hollo på bussar kanske har att göra med holografiska busskort, men då borde det ju vara ett "l".

Vem vet?