fredag 16 januari 2009

Nyttiga och okonventionella empiriska fakta

Tänk om det fanns en bok med just nyttiga och okonventionella empiriska fakta. Jag kanske ska skriva en. Här är i alla fall två saker som alla föreningsmänniskor borde känna till. Konståkningsklubben kan efter år av tävlingsarrangerande konstatera att de stämmer till hundra procent:

1. Baka bara kladdkaka till försäljning (alla andra bakverk är referensfika; några kan få vara med på bordet för att få kladdkakan att se godare ut)

2. Sälj lotter för en femma istället för en tia (och halvera vinstchanserna; du får ändå in mycket mer pengar)

De här ska få stå med i mitt föreningskapitel. Jag ska fylla på med fakta för andra tillfällen lite löpande här på bloggen, tänkte jag. Så sammanställer jag allt sen och skriver en bästsäljare.

Ni får gärna fylla på och komma med i tacktexten i förordet.

4 kommentarer:

Kristina sa...

Bra att veta, men tyvärr kan jag inte bidra med några goda exempel själv.

Anonym sa...

Vid matförsäljning: Korv, hamburgare och annat bökigt går bort. Sälj bara klämmemackor! Dvs toast. Det luktar gott när man grillar dom = alla blir hungriga! Och monterar man dom innan kan man sälja många på en halvtimme!

Jessica sa...

Ni behöver ju itne sälja bingolotter längre i varje fall.

cruella sa...

Skit i att sälja NÅGONTING annat än kaffemedbrö' och gamla serietidningar på loppis.