torsdag 22 januari 2009

Sjundeklassens Casanova

Nicke J i 7D kunde kyssas som en riktig Casanova. Trots att han bara var tretton år visste han precis hur han skulle röra tungan och vilken grad av övrigt tafsande som inte var mesigt men ändå inte störande. Ett trettonårigt proffs var han och till denna dag undrar jag om det inte snarare var en förbannelse än en ynnest att ha fått kyssa honom. Jag kanske har satt standarden lite för högt.

Nicke J var två år yngre än jag som var femton. Och nej, det var inte bara jag som var patetisk och sprang efter småkillar; så snart ryktet spridits om kyssarna som den lille killen i sjuan kunde leverera ville varenda tjej i plugget smaka på honom. Och det var liksom det det handlade om, att bara få provkyssa och gosa lite. Ihop med honom ville man ju inte vara. Dels var han för ung, dels sprang han runt och kysste tjejer hela dagarna.

Nicke J kom hem till mig på en torsdagskväll. Resten av familjen satt och kollade på Dallas eller någon annan amerikansk serie när jag drog in den lille killen på mitt rum. Han var nog ett huvud kortare och bar slitna jeans och en solkig t-shirt som det stod AC/DC på.

”Ska vi ta sängen direkt, eller?”, frågade han.
Jag blev lite orolig.
”Alltså vi ska bara kyssas”, sa jag.
”Jag vet”, sa Nicke J och ryckte på axlarna.

Så vi kröp ner under mitt täcke och han la sin korta arm under min nacke. Den andra armen placerade han lätt över min mage och tog ett resolut men inte kvävande grepp med sin hand runt min midja. Och så kysste han mig. Lugnt och långsamt, och med en tunga som liksom skuggbrottades med min. Den rörde sig och min följde efter. Lugnt och stilla, som om vi slickade av grädden från en gemensam semla.

Några ögonblick senare var det över och Nicke J kröp ur min säng, nickade åt mig och försvann ut i hallen. Jag låg kvar i värmen under täcket och önskade att han kunde stanna kvar hos mig för alltid. Så kunde vi bara ligga där och kyssas och aldrig mera gå till skolan eller för all del jobbet när den tiden skulle komma.

”Ett litet tips”, hördes plötsligt en röst som sa.
Nicke J stod i dörren till mitt sovrum. Jag hade inte märkt att han kommit tillbaka.
”Ett litet tips inför framtida kyssar”, fortsatte han världsvant. ”Borsta tänderna noga, för vill jag veta vad du har ätit till middag så frågar jag hellre än upptäcker det själv.”
”Vad åt jag då?”, mumlade jag generat.
”Köttfärslimpa”, svarade Nicke J direkt och sen den dagen har jag inte kysst någon utan att först se till att jag har rena tänder.

11 kommentarer:

cruella sa...

HAHA! Jag förstår att detta har präglat ditt liv.

Pseudonaja sa...

En sån liten råtta! Vad blev det av honom, tro?

Howdy Sailor sa...

Jag har faktiskt ingen aning om vad som blev av honom. Han har ett extremt vanligt namn så det är ingen idé att googla honom heller.

Comvidare sa...

Hahaha, vilken kille! Någon sådan hade vi inte på min skola. Eller så visade han sig inte för mig eftersom jag hade tandställning under hela min uppväxt (nåja, det kändes som det ialla fall).

Klockren text igen förövrigt!

Anonym sa...

Härligt!
Min kyssare hette Johan, han var något år äldre och när han kysste mig så försvann jorden under mina fötter, en sommarkväll.

Konstig hur de där små situationerna där någon anmärkt på något klamrar sig fast under så lång tid.
Men vem vet, din man kanske tackar honom tyst när du kommer med nyborstade tänder och vill krypa under täcket.

Anonym sa...

huvva..*tar fram båda tandstickor och eltandborste*

Webberimakar'n sa...

Ha, ha, du e inte klok med dina berättelser. Herregud vad jag skrattar. Kan riktigt se din stackars snopna min. Dumma, dumma gosse ... så säger man inte till en ung och vacker flicka.

Kristina sa...

Man förstår att han inte var hungrig precis, för då hade väl köttfärslimpa varit jättemumsigt? Har du fått gå till en terapeut för att bearbeta detta tro?

Anonym sa...

Hm. Jag måste nog granska några gamla skolkataloger... 7D sa du... :-)

Howdy Sailor sa...

Han finns med, Ewa, jag har kollat!

E sa...

Men gud vilken underbar text. Helt suveränt skriven. Du tar mej direkt tillbaka till mina minnen av kyssande i den åldern. Man njuter med dej hela vägen fram till dess att mästerhånglaren klagar på köttfärslimpan! Fy va hemskt och pinsamt det måste varit då. Men en rolig text blev det!!

Tack för dina snälla rader efter min "maktfullkomlig" som jag vimsigt missade att svara på, men det värmde. KramE