måndag 15 mars 2010

Freud eller bara överexponering?

Man ska inte utsätta främlingar för ingående beskrivningar av drömmar. Såvida främlingen inte är dum och förtjänar det alltså. Ändå måste jag berätta om ett lustigt sammanträffande.

För att hålla det så kort som möjligt har jag under de senaste kanske tio åren haft två drömmar som blivit så återkommande att jag kan dem utantill:
  1. Jag rider på en vit häst som egentligen är svart.
  2. Jag bor i ett stort och smutsigt hus med en massa bråte.
Igår hade jag lite tid över och googlade drömtydning. Jag struntade helt i de förklaringar som var av spådomskaraktär, till exempel att jag skulle bli bedragen om jag drömde om regn. Istället fokuserade jag på analyser som verkade något sånär seriösa.

Hästen hade givetvis med min sexualitet att göra, i alla fall enligt Freud. Å andra sidan tolkade han allt som underliggande erotiska motiv. Att hästen var vit istället för svart hade många förklaringar och särskilt Freud igen verkade tycka dylika färgförändringar vara spännande. (Här vill jag bara flika in att en grafolog på Liseberg vid ett tillfälle konstaterat att jag lider av schizofren erotomani.)

Nu till det lustiga sammanträffandet. Jag hittade inte så mycket om mitt stora smutsiga hus, förutom lite symboliska förklaringar på ensliga trappor men då var det viktigt åt vilket håll jag gick och i mitt fall är det ju både upp och ner. Så jag la ner sökandet i några minuter. Då kom min åttaårige son in och föreslog att jag skulle se Edward Scissorhands med honom. Jag har visserligen sett den ett trettiotal gånger men tänkte att det kanske är dags eftersom jag nog inte sett den sen grabben föddes i alla fall.

Sagt och gjort. Vi slog på projektorn, drog över oss ullplädarna och körde fingrarna i popcornskålen. Filmen rullade igång och DÄR! Där var ju huset jag drömt om i alla år, fullt av all bråte och slingriga trappor. Jag har bott i Edward Scissorhands hus i mina drömmar och jag ser filmen samma dag som jag bestämmer mig för att börja drömtyda.

Tolkningen av drömmen kvarstår dock men jag väljer att tro på en så enkel sak som överexponering och det faktum att jag även i verkligheten bor i ett stort och smutsigt hus.


Välkommen till mig och Ed!

6 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Jag drömmer ofta att jag har två villor/lägenheter, men att jag bara bor på det ena stället. Dessvärre är större delen av mitt bohag på det andra stället, som dessutom står och kostar pengar i onödan.
Analyze this, Freud!

Jessica sa...

Jag drömmer på tema men inga återupprepade drömmar. Dessvärre kan mina drömmar vara irriterande och ibland otäckt verklighetstrogna.

Jessica sa...

Det är Johnny Depp du vill ha och så går det ihop med det freudianska ;).
Jag tror f ö inte på Freud.

Howdy Sailor sa...

Jessika, jag är också övertygad om att det är Johnny allt bottnar i. Ack ja ... *suck* ... den som ändå hette Vanessa Paradis.

mammanonna sa...

Den natten du drömmer om att du rider i huset på den vitsvarta hästen, då är det helt klart Johnny Depp det handlar om...men å andra sidan - vilken kvinna drömmer inte om honom! Själv drömmer jag om att jag panikartat springer i flygplatskorridorer och hittar inbte till Tax-freeshopen...kommentarer/tydning överflödigt enligt mina närstående. Hmmm...

Cecilia N sa...

När jag har far too much på agendan så drömmer jag om kök med massor av spisar.

Men häromnatten var det en cykel som jag inte för mitt liv kunde komma på var jag hade ställt.