torsdag 11 mars 2010

Utstrålning

Sjuåringen åkte en konståkningstävling i helgen och blev mer eller mindre diskad för att hon struntade i koreografens program och gjorde ett eget. Domarna satt där med klotrunda ögon och undrade vad tjejen sysslade med.

Efteråt kom en pappa till en annan liten tjej fram och sa att han tyckte Sjuåringen var modig och hade utstrålning. Gissa om jag blev stolt. Även Sjuåringen var lycklig över sitt totalimproviserade program och brydde sig inte alls om att hon hamnade utom placering.

Helt långsökt och med total hybris tänker jag på fantastiska Johnny Weir, den enda konståkare som kan få mig att slå på teven. Ja, jag vet att jag borde gilla konståkning men oj vad jag blir trött av det. Med undantag för Johnny Weir alltså. Woweliwow WOOOW!


5 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Jag tror minsann att du har en storstjärna i Sjuåringen. Tänk att över huvud taget våga improvisera.

När det gäller manliga konståkare, var jag totaaaaaalt fast och följde varenda litet skär mellan Stojko, Candeloro (som jag trodde heller Calimero) och Petrenko i Lillehammer-OS 1994. Sedan dess ... ingenting.

Lotten Bergman sa...

Inte skulle jag skriva "heller" här ovan. Det var "hette" jag försökte knattra fram.

Men nu får jag fylla i WV igen: chambeer. Antingen champagne eller öl -- inte båda på samma gång, tack.

mammanonna sa...

Underbart barn som gör som hon vill! Minns när jag var liten och grannen hade färgteve... alla grannskapets småtjejer hängde där och tittade på konståkning (OS?) Att de inte tröttnade på oss!

Comvidare sa...

Sött. Jag skulle ha röstat på henne. Såg klippet också. Jäklar vilken cool kille. Jag skulle ha röstat på honom med...

Sen är jag faktiskt lite imponerad över mina egna skridskoskär i vinter. Har inte åkt sen gymnasiet typ, men när jag gled ut på isen igen så tystnade publiken. Och ja, jag röstade på mig själv.

Howdy Sailor sa...

Lotten, jag minns Petrenko men inte de andra. Jag är så dålig på konståkning men fastnar som sagt vid teven när Weir åker. Alla andra går jag förbi. Det lär vara ett vanligt fenomen för mammor i hela världen, att vi dras till Weir. Han har rentav startat en fanclub, Weir's Angels, där medelåldern är typ 48 år. Jag tror att dragningen är att man vill gosa med honom när man ser honom. Oturligt för honom är nog de flesta domare inte 48-åriga mammor.

Mammanonna, nu fick jag en flashback, fast det var inte konståkning utan Stenmark vi såg på grannens färgteve. Vi bytte inte ut den svartvita förrän barnvakterna krävde det. Några gånger satt Lotten barnvakt (fast hon är bara tre år äldre), men jag tror inte hon ställde sådana krav?

Comvidare, härligt att du åker skridskor. Gud, vad jag har lust att göra det. Jag minns ruset när man gjorde en piruett som liten, men den känslan lär jag nog inte få uppleva igen.