söndag 30 maj 2010

Konsten att hantera en telefonförsäljare

Telefonen ringer och Åttaåringen hinner ta upp luren på andra våningen innan Sjuåringen hinner fram på första. Jag står bakom henne och tillsammans lyssnar vi på det fascinerande samtalet.

Åttaåringen: Hej, det är Filip.
Försäljaren: Hej, jag heter Philip och ringer från Tele 2. Är din pappa hemma?
Åttaåringen: Heter du också Filip?
Försäljaren: Ja, är din papp...
Åttaåringen: Stavar du med F eller Ph?
Försäljaren: Jag stavar med Ph. Är din ...?
Åttaåringen: Som tevetillverkaren då, du vet Philips?
Försäljaren: Öh, ja, får jag tala med din pappa tack?
Åttaåringen: Du kanske äger Philips?
Försäljaren: Haha, nej det gör jag inte. Är din mamma hemma då?
Åttaåringen: Jag tror det. Visste du att en i Beach Boys hette Philips med Ph?
Försäljaren: Nej, det visste jag inte. Är din mam...
Åttaåringen: Han skrev California Dreaming.
Försäljaren: Jaja, men nu är det så att jag vill tala med ...
Åttaåringen: All the leaves are brown and the sky is grey, I go for a walk ... (sjunger).
Försäljaren: Jag återkommer (lägger på luren).

Det är alltså man gör.

12 kommentarer:

em sa...

Underbart!
säger
Margaretha

Comvidare sa...

Hahaha! Mycket roligt. Önskade att jag fick en sån på tråden när jag ringde. Nu ringer jag ju folk på jobbet, så det är inte troligt. Men en flicka kan väl få önska?!

Lotten Bergman sa...

Nu vill jag ringa hem till er och prata med den fullständigt ljuvliga ungen!

Raggoparden sa...

Sktibra! Tar tacksamt emot alla tips i ärendet :)

Howdy Sailor sa...

Det fantastiska är att Åttaåringen själv inte tyckte samtalet var det minsta konstigt. När pappa kom hem sa han att Philip med Ph ringt från nåt telebolag (det uppfattade han) men att han inte äger Philips.

Stefan sa...

Hahahahaha! Bland det skönaste jag läst på länge!

Hälsa Filip;)

Howdy Sailor sa...

Jag ser att du också har metoder att ta itu med telefonförsäljare, Stefan. Kul att du hittade hit!

Damen sa...

Jag vet inte vad jag ska skriva. Det är bara så fint! Att han sjöng t.o.m.

mammanonna sa...

Han är helt klart värd ett spabesök! De har speciella barnveckor nu i sommar med bland annat skarattyoga på programmet.

Jessica sa...

Det märks på samtalets hela uppbyggnad att sonen inte tyckte att det var minsta konstig. Han var mest nyfiken. Kul att prata liksom.

cruella sa...

Ja, faktiskt, det ÄR så man gör. Men jag har aldrig träffat någon som faktiskt gjort det:-)

Madeleine sa...

Hahaha! :D
Härligt!