måndag 31 maj 2010

Monster Jam, som sagt

Ja just det ja, jag blev ju berikad i helgen. Monster Jam var jag på. Det är utsmyckade personbilar som fått jättestora däck som kör över andra personbilar med normala däck. Först kör de på tid och sedan på stil. Poängen visas upp av långbenta snärtor med kjolar så korta att troskanten syns. Den blonda höll sin skylt uppochner och fnittrade förtjust när en av segrarna blötte ner hennes lilla topp med champagne.

Det är möjligt att det var första gången jag såg motorsport live. Jag insåg förundrat att förarna ser ut som sina fordon, ungefär som hundägare ser ut som sina små fyrbenta älsklingar. De som kör monsterbilarna är tjocka gubbar, de som kör gokart är små taniga snubbar och de som kör motocross är snygga grabbar, lite som skejtare.

Monster Jams publik är barnfamiljer och grabbgäng med medelålder cirka 35. De förstnämnda dricker läsk och de sistnämnda öl. När de förstnämnda fastnar med knäna mellan Ullevis hårda plaststolar tar de sistnämnda fram medhavda skruvmejslar och plockar helt sonika isär hela raden av säten. Det var när det hände som jag bestämde mig för att inte förakta grabbgängen, som faktiskt betalat 500 kronor per skalle utan att kunna skylla på att ungen ville gå. Jag tänkte att det egentligen inte är någon skillnad på dem och alla damer som går på Gothenburg Horse Show och trängs med barnfamiljerna. De kollar ju också på dammiga banor där de tävlande far runt och hoppar över hinder.


Dassig mobilbild. Skallen som skymmer den fantastiska sikten tillhör en man som hjälpte ett barn som kommit i kläm.

Inga kommentarer: