söndag 13 juni 2010

Makabra musmatinéer

I USA kunde man köpa små gulliga fågelholkar med dimmad baksida i glas, så att man kunde se de små kolibriungarna om man hängde holkarna på fönstret. Det blev ett gulligt skådespel att njuta av medan man satt och käkade vid matbordet.

En dag var det mindre gulligt, eftersom en fågelspindel tagit sig in i holken. Ganska makabert var det rentav; där satt jag och käkade corn flakes och där satt spindeln och käkade fågelungar. Nåväl, det är väl därför de heter fågelspindlar antar jag.

Varför tänker jag på det här nu? Jo, vi har (som sannolikt enda svenska hushåll) fått en musinvasion mitt i sommaren. Medan andra möss i landet passar på att njuta av den varma temperaturen väljer Jack och Gus i Åkervik på Tjörn att flytta in till oss. Tyvärr sammanfaller migrationen med vår katts årliga strejk, då hon hellre ligger och dåsar i studsmattan (som hon tror är en gigantisk kattsäng) än jagar gnagare.

Vi lägger därför ut musfällor och det smattrar hejvilt här hemma när de små stackarna får sina nackar krossade. Ibland händer det mitt framför näsan på oss, eftersom mössen är så fräcka att de till och med kryper fram till fällor vi placerar framför teven när hela familjen sitter två meter bort och glor.

Det blir en makaber föreställning, må ni tro. Sådana verkar följa mig i livet.

2 kommentarer:

Lo sa...

Nu jag nu börjat kommentera så fortsätter jag... vi har också fullt av möss i köket. Igår morse räddade jag en lite stackare som förirrat sig in i en tom flingpåse i sophinken och inte kom ut.

Jessica sa...

Enligt en artikel i DN för ett tag sen så ska man ladda råttfällor med kleggiga saker som leverpastej för att riktigt ta livet av dom. Då hinner de inte undan. Jag är rätt glad att vi bor i lägenhet, fast vart tredje år får vi ett jävla getingbo tre meter från balkongdörren under taknocken. Vad är jag? Allergisk mot getingar. Samtal till bostadsrättsföreningen. Kan ni skicka anticimex igen?