söndag 26 oktober 2008

Luppdatering

Ikväll fortsatte höstens evighetsprojekt: lusjakten. Jag hittade en liten krabat i Femåringens kalufs medan hon satt böjd över efterrättsglassen. Nej, nej, nej var min första tanke. Sen bestämde jag mig för att göra upp med fienden en gång för alla. Visserligen för kanske tjugonde gången. Varenda jäkla preparat har jag testat, så nu skulle jag göra det the good old way, som man gjorde i stugorna förr i tiden.

Jag placerade mig själv på toalocket och Femåringen på en låg pall framför. Toan är alltså det ljusaste rummet i huset. Sedan kammade jag hennes (tack och lov) ljusa hår, strå för strå, under lupp. En och en halv timme tog det. Tre löss tog jag. Och så några ägg.

Nu kan det inte finnas någon kvar.

Jag borde få pris för min envishet. Ja, ett har jag på sätt och vis redan fått: en signerad "Familjens handbok om fästingar, loppor och löss" av Olle Bergman. Den skickades till mig efter att författaren själv och hans hulda hustru (Lotten igen) sett mitt desperata blogginlägg. Handboken är för övrigt bland det roligaste jag läst i bokform i år; här kan man verkligen tala om att förena nytta med nöje.

Nu önskar jag bara att författaren kunde signera sig själv och åka ner hit och utrota resten, ifall kvällens åtgärd inte lyckades.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte lätt att vara lus på Tjörn! Skulle det behövas så skriver jag ”Från tillgivne förf.” på magen och tar tåget västerut.

PS Glöm inte att granska resten av familjen.

PS 2 Lästips: http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=883

Howdy Sailor sa...

Tack för tipsen! Nu ska jag ut och köpa DDT ;o)

Jessica sa...

ddt? Agent orange låter mer behövligt i sammanhanget ;). Det dödar visserligen såväl lus som människa så vi stryker det från listan efter närmare eftertanke ;).

Låter onekligen besvärligt. Kan inte minnas att det var sådär när jag gick i skolan.

Kristina sa...

Inte kul, men nödvändigt att utrota lössen! Man kan lätt bli Paria om man blir känd som "lusungen".

Anonym sa...

Ja, du borde verkligen ha medalj som kammade så länge ... Det hade jag aldrig haft tålamod till!

Tack för tipset om boken. Och lycka till nu med fortsättningen ... Det vill säga, hoppas det inte blir någon!

Kram!

cruella sa...

Men du måste kamma vidare i fjorton dagar minst, för har du missat något ägg (=troligt) kläcks snart en ny krabat.