onsdag 22 oktober 2008

Kissnödig, kreativ och komplett galen!

Nöden har ingen lag och den är dessutom ganska kreativ. Det fick jag erfara idag när jag gjorde det korkade valet att köra kissnödig i två och en halv mil.

Jag hade intervjuat en inredningsexpert i Ödsmål, någon mil norr om Stenungsund. Huset hon bodde i var felfritt och jag fick givetvis en rundtur. Vid det laget hade jag smällt i mig två stora koppar kaffe och en halvliter mineralvatten. Väl inne på dasset fick jag beskåda perfekt kakel, inmurade stenar och en enorm bubbelpool. Handdukarna var noggrant matchade och toastolen glänste som om ingen rumpa någonsin kommit i dess närhet. Det var liksom inte läge att fråga om jag kunde testa holken ett tag. Dessutom var det ju på sin höjd en halvtimme hem.

Trodde jag.

Ute ösregnade det som om hela världen tog en enda gemensam dusch. Ljudet av vatten som störtade mot rutan signalerade till min reptilhjärna att det var dags att lätta på trycket. Jag grimaserade, knep ihop låren och maxade vindrutetorkarna. Snäpp! Torkarbladet mitt framför förarplatsen bröts av och hängde som en sladdrig fena i sitt fäste. Sekunderna senare var sikten helt borta och jag såg inte ens motorhuven. Som en fullständig dåre lutade jag mig åt sidan och stirrade ut genom passagerarsätets ruta istället. Det var inget vinnande koncept eftersom jag tog ratten med mig och hamnade på väggrenen.

En tiondels sekund senare hade jag kommit på den perfekta planen. Det låg passande nog ett tuggummipaket i det lilla facket under bilstereon. Jag slet upp stanniolen och fiskade upp fyra bumlingar med mintsmak. Aldrig förr har jag tuggat så frenetiskt. Det fradgade om läpparna och ögonen var uppspärrade som pingisbollar. Med kisset tryckande mot urinblåsan använde jag mina sista krafter till att forma en lagom kletig klump. Jag öppnade bildörren, som nästan slets av i den hårda blåsten, och kravlade mig ut till framrutan. Med regnet störtande ner klistrade jag fast vindrutetorkaren i dess fäste och kastade mig dyngsur tillbaka in i bilen.

Arrangemanget höll i några kilometer faktiskt, men fartränderna av mintklistret lär vi nog aldrig få bort. När skiten så småningom slets av permanent hade jag kommit till Stenungsön, inte långt från Tjörnbron. Jag blev tvungen att stanna med hjulen halvvägs i diket. Utanför susade bilarna förbi. Alla verkade ha bråttom till sitt. Och jag var så kissnödig att jag höll på att förlora förståndet.

Jag såg mig om i bilen efter något att lätta på trycket i. På golvet i baksätet låg en röd Mullekåsa modell mindre i plast, och jag tänkte att jag kanske kunde kissa i omgångar. Men var skulle jag hälla kisset? Att bara veva ner rutan och hälla ut kändes inte så bra. Då såg jag att det stod en halvdrucken MER i dörrfickan. En reflex fick mig att vilja ta en klunk.

”Är du för fan inte klok!”, röt jag åt mig själv och kände mig genast lite bättre. Så jag bestämde mig för att ringa och skälla ut min man.

Han lyssnade tålmodigt och sa sedan att han skulle komma med ett par nya vindrutetorkare. Varför bad jag honom inte om en potta också? På Tjörn sken i alla fall solen och alla där var glada och nykissade. Jag blev lite lugnare och bestämde mig för att vänta med kåsan och MER-flaskan tills det inte längre fanns någon annan utväg.

Några långa minuter senare slutade det faktiskt att regna. Jag gick ur bilen och torkade framrutan med en barntröja som låg i baksätet. Så satte jag mig i bilen och körde mot bron. Under tiden ringde jag maken och sa att vi möts på andra sidan istället. Nu såg jag ju ljuset i slutet av tunneln och jag tänkte att det här ska nog ordna sig ändå. Men då hade jag inte tagit i beaktande lagen om alltings jävlighet, för halvvägs upp på brofästet tog det stopp. Bilarna stod helt stilla och om det tidigare hade funnit en tillstymmelse till möjlighet att hitta en buske att urinera bakom fanns här bara hundratals meter av broräcke.

Långt framför mig i kön såg jag en stor gul skylt med ordet VARNING och blinkande lampor. Under stod det BRED LAST.

”Ni ska allt få se på varning, era bredarslade jävlar”, röt jag och hötte med näven vilket givetvis ingen hörde eller såg.

I baksätet låg en kudde som blivit kvar sen förra helgens översovning för ett av barnen. Jag sträckte mig efter den och knölade in den under min tröja. Nionde månaden, ingen tvekan, tänkte jag och förberedde mig för världens längsta omkörning. Blev jag stoppad skulle jag säga att vattnet hade gått och de ville väl inte ha en förlossning där på bron? Men så kom jag på att jag var på väg till Tjörn, och där finns ju inget sjukhus. Jag drog ut kudden igen, precis när kön började röra på sig.

På andra sidan väntade maken, glad och sprallig. Han bytte torkarna på ett kick och föreslog att jag skulle kolla om en närliggande lagerlokal var öppen och kanske hade ett dass. Men jag tänkte att det var bara högst tio minuter kvar hem så jag bet ihop och fortsatte min vansinnesfärd.

Visste ni att man använder hårtork när man asfalterar? Att alla bilar måste stanna för att en snubbe ska gå och blåsa i fogarna på den nya asfalten? Visste ni det? Det vet jag och jag vet också att det tar en helvetes lång tid. När jag äntligen fick passera den gudsförgätna korsningen en halvmil från toan hemma hade jag kommit på ett tjugotal sätt att döda en vägarbetare endast med hjälp av en hårtork.

Jag har kissat nu. Jag mår bättre och har lugnat ner mig. Men jag vill ändå ge er följande råd:

Kissa där ni är, även om det är i en glänsande designerholk. För annars kan ni hamna i ett ösregn utan vindrutetorkare när bred last ska passera bron och en vägarbetare ska fixa asfaltsfogar med en hårtork!

19 kommentarer:

Comvidare sa...

Den erfarenheten köper jag gärna dyrt istället för att uppleva den själv. Vänligt av dig att dela med dig.

Jag är förövrigt hopplös på att förhala toabesök. Trots att jag är så kissnödig så att jag bara dör så ska jag bara göra ditt och datt först. Trots att toan är två dörrar bort! Det brukar sluta med att jag får springa till toan med neddragna byxor förbi glaskuvöserna där mina kollegor sitter.

Howdy Sailor sa...

Jisses, tog du dig igenom texten! Jag insåg just att jag borde ha killat några darlingar där! Men du ska ha en puss, en kram och en guldstjärna för att du läste!

Jag brukar också sitta och hålla mig alldeles för länge. Och sen kan jag resonera -- helkorkat! -- att det är ingen idé att jag knäpper byxan helt efteråt för jag ska väl snart dit igen.

Alltså, hur dum får man vara!

Anonym sa...

Tack för underhållningen!

Känner igen mig, väntar oftast liite för länge, t.o.m. när jag är hemma, ska ju bara...

Bra att solen skiner nu :)

Jessica sa...

Tack för skrattet!!!

Jessica sa...

Jag gillar särskilt när du ringer och skäller ut din man och sedan funderar på att vara höggravid LOL

Kristina sa...

Eftersom jag vet att du har det mesta välorganiserat i huvudet, så skall jag inte fråga om du är komplett galen, men ett litet anfall var det kanske?

Howdy Sailor sa...

Kotte, Jessica, svärmor Kristina: Jag fattar inte att ni också tog er igehom texten. Lika långt ska det inte bli i framtiden hoppas jag. Varmt tack för det i alla fall!

Man måste väl ge min make (Kristinas fine son) en eloge också för att han utan att gnälla sätter sig i bilen och möter upp en fullständig galning. Inte det minsta sur var han.

Pseudonaja sa...

Jag kan se det hela framför mig. Jag vet också vilken lagerlokal som ni stannade vid.
Tack för ett gott skratt!

Howdy Sailor sa...

Tack Pseudonaja, men det var nog inget trevlig syn. Javisst var det den nya lagerlokalen i Myggenäs, där det lär finnas möjlighet att ha kontor så småningom. Då bör man kunna hitta en toa också. Kanske.

em sa...

Ett tips till nästa gång. Om du har fyradörrars bil så öppna både fram och bakdörr på höger sida och huka dig mellan dörrarna.
Har många gånger grunnat över varför kvinnor är så diskreta i sitt kissande - karlarna står ju uppradade efter vägrenarna och lättar ogenerat på trycket.
Margaretha

Howdy Sailor sa...

Vilket bra tips, EM. Det tackar jag för.

Jag är inte så diskret i kissandet om jag inte befinner mig på hemmaplan. På lilla Tjörn kan man inte kissa ute utan att det står i tidningen dagen efter ... nåt sånt!

Anonym sa...

*Skrattar så tårarna rinner* Särskilt åt den "gravida" som var på väg åt fel håll ...

Jag har varit med om en liknande episod, ombord på en segelbåt med enbart män och INTEN TOA, inte ens en hink ... Höll på att avlida, då land kom i sikte, men det var lååååångt kvar. Snarare kravlade än sprang i land ...

Du är för underbar! Kram!

Anonym sa...

Hahahaa..man borde sammanföra dej med sugbloggen, han dödar inte heller sina älsklingar, men garva får man!

Lotten Bergman sa...

Äh, du skriv så här långt i fortsättningen så kan vi mysa ihop i skrivalångtklubben.

En sak bara: håll med om att du mer än en gång under upplevelsen spikifoten-tänkte "men det här kan jag ju blogga om!".

Howdy Sailor sa...

Ska inte du och jag stå i stupstocken tillsammans, Lotten?

Anonym sa...

*haha* det var det roligaste jag läst idag! Härlig beskrivning av en hemsk situation.

Anonym sa...

var för blir man kissnödig
jag har bara druckit 2 koppar bara

Anonym sa...

caffe bara

Anonym sa...

caffe bara