onsdag 1 oktober 2008

Hur lågt får man egentligen sjunka?

Nu behöver jag er hjälp. Jag håller nämligen på att rannsaka en av mina mörka sidor och vet inte hur jag ska gå vidare. Så här ligger det till:

I helgen var jag på ett välgörenhetsarrangemang för ett mycket gott ändamål. Istället för att knöla ner några sedlar i en bössa köpte jag ett ganska stort antal lotter. Priset var egentligen inte särskilt intressant men det var inslaget i prasslande plast och hade vackra snören. Det lockade mig. Jag såg framför mig hur jag bar hem prasslet och slet upp det tillsammans med mina barn.

Efter ett par timmar på arrangemanget hade fortfarande inte högsta vinsten dragits. Jag hade bråttom och gick fram till en av arrangörstanterna och föreslog att jag skulle ge henne mina lottnummer och telefonnummer. "Vi gör egentligen inte så men får väl göra ett undantag", sa hon och tog min lapp.

Jag åkte hem. Lite senare talade jag med en kompis som också varit där. Hon berättade att när högsta vinsten dragits hade ingen kommit fram. Istället hade en tant sagt att någon lämnat vinstnumret till henne och att hon skulle ringa vinnaren.

Ingen har ringt på tre dagar!

Nu går jag här och är lite misstänksam och löjligt småbitter. Det är ju fullt möjligt att någon annan också lämnat sina nummer men sa hon inte att de egentligen inte gör så? Vinsten är som sagt ganska ointressant och skulle bara bidra till röran här hemma. Men, som Tyko Jonsson säger på julafton: Den var ju min ju.

Eller var den inte det? Ska jag ringa och kolla, tycker ni? Hur lågt får man egentligen sjunka?

Uppdatering 3 oktober: Ifall ni undrar så håller jag på för fullt att försöka spåra det vinnande lottnumret. Lotterna har jag ju kvar. Jag återkommer så snart jag vet mer. Och tack allihop för att ni visar så stort intresse för min vinstjakt!

9 kommentarer:

cruella sa...

Jag hade lätt ringt! Även om de inte "gör så" så GJORDE de så den här gången - och då får de ju sköta sig.

Inte oftare än man vinner på lotteri kan man ju åtminstone se till att få vinsten...

Howdy Sailor sa...

Tack, nu känner jag mig bättre. Fortsättning följer, förhoppningsvis i form av en bild på en stort paket med prassligt papper och färgglada snören.

Anonym sa...

Klart du ska ringa! Ser fram emot rapportering om prasslet IRL.

By the way, jag älskar att du refererar till Karl Bertil Jonssons julafton ... Som jag faktiskt sett nästan varje gång sedan 1977. Har du?

Kristina sa...

Har man inte anslagit vinstnumren någonstans? Det kan man ju alltid fråga, annars frågar man givetvis vilket nummer som vann.

Howdy Sailor sa...

Lady: Jag älskar Karl-Bertil men tyvärr har hans program sammanfallit med julmiddagen de senaste åren. På något sätt känns det som att fuska om man spelar in honom. I år ska jag dock se honom, även om jag måste flytta på middagen!

Pseudonaja sa...

Hej!
Hur går det? Har du ringt? Vad var det i paketet? Skiner solen på Tjörn?

Anonym sa...

Haha, jag tycker också det känns som fusk med inspelning av Karl Bertil!

Hur gick det? Ringde du? *Hoppar av nyfikenhet*

Howdy Sailor sa...

Hej allihopa! Vad kul att ni är nyfikna. Så här ligger det till: Idag kontaktade jag kommunens avdelning för lotteritillstånd för att på så sätt få tag i telefonnumret till lotteriförrättarna. Det visade sig att något sådant tillstånd inte är registrerat! Ooops. Så jag måste ringa en av arrangörerna istället men det blev så sent innan jag kom hem att jag får göra det imorgon istället.

Puss på er alla!

E sa...

Hon kanske tappade bort ditt telefonnummer. Vi hoppas på en bra förklaring och att du snart får slita upp de där pappret tillsammans med dina barn. Jag ser nu att vi är många som väntar med spänning på att få veta hur det går till slut. Lycka till!