lördag 25 oktober 2008

Mr Darcys första tryckare

Tolvåringen var på disco igår. Temat var Halloween men det var det nog bara arrangörerna som brydde sig om. Själv bytte Tolvåringen inte ens tröja och inte gurglade han heller. Istället skuttade han bara in i bilen och ropade "Då sticker vi då!" till sin pappa, min make, som skulle vara ansvarsfull vuxen på plats.

Efter några timmar ringde maken men lämnade genast över luren till en annan ansvarsfull vuxen. Hon riktigt gurglade av upphetsning.

"Han dansar tryckare", sa hon ivrigt. "Det står en ring av flickor omkring honom och alla vill dansa med honom."

Och jag kom att tänka på Mr Darcy, den mystiske snyggingen i Stolthet och fördom. Han som får de debuterande damerna att fnittra förtjust, han som får dem att önska.

Sen gjorde maken något som borde vara förknippat med omedelbar arkebusering utan rättegång: Han fotograferade tryckaren! Inte på avstånd utan alldeles intill. Tack och lov är Tolvåringen cool och bara log åt sin pinsamma pappa.

Precis som Mr Darcy skulle ha gjort.

Och jag har fått tillstånd av Tolvåringen att publicera bilden. Däremot kladdar jag som vanligt över ögonen.

5 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Good boy! Snart kommer han ha flickbesök hemma.

Kristina sa...

Jag är Mr Darcys största beundrare. Det gäller såväl denne, som Jane Austens och Bridget Jones'.

Anonym sa...

Åh, Mr Darcy! *Suckar hänfört* Åt den "riktige" alltså ... Men din son kommer säkerligen att gå i hans fotspår och göra succé hos de debuterande! Cool kille som lät pappa plåta ... :-)

Förresten, jag har också en familjemedlem vid namn Tolvåringen. En kille!

Webberimakar'n sa...

Absolut urcool kille som bara ler åt en fotograferande far vid ett sådant tillfälle. Misstänker att dom är ganska sällsynta.

Anonym sa...

Åh gud, jag minns när jag dansade tryckare första gången på en klassfest på mellanstadiet och vi var tvungna att gömma oss bakom ett skåp, så min mamma inte kunde se det. Och min kavaljer var huvudet kortare än jag. Inte någon Darcy precis!
(Hur kunde Colin Firth vara så charmig i tv-serien, det är han ju inte annars?)