tisdag 30 september 2008

Fjunläppssyndromet

Här är lite statistik som jag fick fram i samband med en artikel jag skriver på just nu:
  • Sex av tio tjejer på Tjörns gymnasium röker.
  • Tre av tio killar i nian på Tjörn super.
  • Sex av tio elever på Tjörns gymnasium super.
  • Hälften av dem har haft oskyddat sex i samband med supandet.
  • Lika många har åkt bil med en kompis som varit full.
  • Var fjärde gymnasieelev på Tjörn har testat narkotika.
Detta är alarmerande, men är det möjligt? Enligt skolsköterskorna "stämmer nog siffrorna", men vänta nu! Om siffrorna stämmer är väl det för sjutton en större nyhet än världens börsras och bankkonkurser?

Var fjärde har testat knark!

Testet gick till så att eleverna fick fylla i svaren i klassrummet, ungefär som på en vanlig skrivning. De fick sedan lägga sina svar i omärkta kuvert som samlades in. Den så kallade "Ungdomsenkäten" har genomförts på flera ställen i Sverige och svarsfrekvensen har tack vare metoden varit hög. Inte en enda på Tjörn har lämnat in ett tomt kuvert, trots att möjligheten gavs.

Är det bara jag, men ser inte ni också ett tydligt fjunläppssyndrom här?

Förklaring: Statistikinsamlaren frågar den 15-årige killen (fjunläppen) hur många han har legat med. Utan att tveka svarar han "Kanske runt hundra stycken". Svaret noteras och används sedan statistiskt.

Alla som någon gång har fuskat på ett prov vet hur lätt det är att snegla över kompisens axel på en skrivning. Detta gäller givetvis även när provet är en enkät.

Jag tänker osökt på den legendariska Hiterapporten, vars problem dock var det motsatta. När Shere Hite kartlade amerikanska kvinnors sexliv var svaren säkert ärliga men det statistiska underlaget baserades på en svarsfrekvens på 4,5 procent. Vem tror ni det var som svarade på frågorna? Knappast en-gång-i-veckan-med-lampan-släckt.

15 kommentarer:

Comvidare sa...

Ja, och vad värre är att den missvisande statistiken kan uppmuntra/utmana de fjuniga överläpparna att testa. För inte fasen vill en tonåring vara den enda som inte prövat!

Howdy Sailor sa...

Och nu bidrar jag till eländet med min smaskiga artikel (fast jag har allt lagt in en del distans och till och med värderingar, trots att det egentligen är oetiskt).

Kristina sa...

Jag vet inget om siffrornas relevans, men jag har "alltid" hört att knark varit en stor grej bland ungdomar på Tjörn.

Howdy Sailor sa...

Ja, det har jag också hört men när jag talar med polisen så känner de inte till detta!!! Är de ignoranta eller är knarket bara rykten?

Anonym sa...

Var kan man läsa din artikel? Jag blir oerhört nyfiken på den. Intressant ämne!

Howdy Sailor sa...

Just nu kan man bara läsa dem (det blir två stycken som hör ihop) på min ordbehandlare. På onsdag kan du sannolikt läsa den i Stenungsunds-Posten och/eller Lysekils-Posten. Sen blir det en omarbetad version till en facktidning senare, om någon vill ha den.

Howdy Sailor sa...

Förlåt, jag menade torsdag.

Jackson sa...

hi,my name is jackson.I just got your comment on my blog.I was VERY interested that you are from swden.It is like pin pals.

Comvidare sa...

BTW, ditt porträtt ser ut som en ko i mina ögon när jag tittar på det snabbt.

Behöver jag byta glasögon?

cruella sa...

Jag kan ju inte uttala mig tvärsäkert om metoden - jag har också hört att det nog förekommer ett visst skrytande på fjunläppars (tjejerna kallas väl bara fjåååååårtisar) vis, även om svaren lämnas anonymt.

Men jag som själv är sprungen ur landsbygdsmyllan känner tyvärr igen mönstret alltför väl. Korrelera med kunskapsnivå och betyg också så får du en hint. Vissa beteende går hand i hand.

Gud vad deppigt.

Howdy Sailor sa...

Ali: Hi, thanks for stopping by!

Comvidare: Det är en riddare i rustning som har somnat på gräset fast det är inte lätt att se. En kossa hade varit passande också.

Cruella: Jag tror tyvärr att statistiken stämmer ganska bra men att den har en viss felmarginal. Allt det här blir mer och mer intressant eftersom det just nu finns krafter som försöker stoppa publiceringen. När sånt händer blir jag alltid misstänksam.

Sagabiografen sa...

Jag tänker på den kristne lille amerikanske gossen vars blogg jag besökte eftersom han annonserat att han var nystartad. Han lämnade en kommentar en bit upp här efter att han varit vänlig att komma till min sida. Och högst upp i texten står "sex" två gånger och längst ner refererar jag till Shere Hite. Så det kan bli.

Howdy Sailor sa...

och nu gick jag in som sagabion igen, för det var alltså jag alldeles nyss

Jessica sa...

Om man vill kan man ju hitta eufemismer för allt. Här slog ett gäng på 14 ungar sönder och samman en annan unge. Enligt skolan var det inte mobbing. De hade en "konflikt". Varpå man frågade att när övergår, enligt skolan, trakasserier enligt fjorton mot en som har pågått under lång tid från "konflikt" till mobbing. Det ville den jävla rektorn inte svara på.

Alla ANDRA har problem men VI har inga problem är en bra strategi om man ska förneka det mesta i närmiljön som är för obehagligt och som kräver att man tar itu med det, typ nu.

Howdy Sailor sa...

Texten toppade Stenungsunds-Posten i fredags. Jag är så innerligt trött på debatten den orsakade FÖRE publicering (folk som tog tillbaka saker de sagt) att jag bara tänker glömma den nu.