tisdag 16 september 2008

Var finns sexleksakerna?

Jag gjorde det! Idag tog jag äntligen mod till mig och gick in hos det lokala apoteksombudet och bad dem plocka fram en dildo. Har tänkt ett tag att det kan bli en bra story för en av tidningarna jag frilansar för.

(I sista stund fegade jag dock ur och frågade inte efter en anusvibrator. Inte för att jag vet vad det är, eller om det överhuvudtaget är något, men jag tyckte att det klingade bra.)

Som ni säkert vet saluför Apoteket numera sexleksaker. Mot huvudvärk, säger den småfyndiga reklamen. När jag köpte lusschampo för några veckor sedan passade jag därför på att kika efter sexattiraljerna på hyllorna men kunde faktiskt inte hitta några. Förvaras de kanske bakom disk?

Vi som bor på vischan får hålla tillgodo med ett apoteksombud om vi vill ha våra mediciner och inte orkar åka till en tätort. De receptfria brygderna och pillren förvaras i ett stort, låsbart vitrinskåp mellan cigaretterna och tuggummipaketen i den lilla kiosken. Där finns också några omärkta förpackningar med hemligt innehåll. Kanske en dildo? Eller ännu bättre, kanske en anusvibrator?

Jag fick dock snabbt veta att någon dildo inte fanns i sortimentet i vitrinskåpet. Sen var det inget mer med det. Någon beställning kunde inte göras. ”Måste man ha recept?” frågade jag provokativt men fick bara ett leende till svar.

Jag undrar förresten hur apotekspersonalen hanterar det nya utbudet. Min make och jag är nämligen övertygade om att apotekare måste vara den mest generade yrkesgruppen i Sverige. Generaliseringen baseras på en incident för några år sedan, då maken gick fram till disken och bad om glidmedlet Klick.

Personalen stirrade förskräckt på honom och sa först inte ett ord. Sedan tog en liten dam mod till sig och mumlade att någon sådan hade de inte.

När maken besviket lämnade butiken några ögonblick senare kom en kassörska ikapp honom. Hon såg sig oroligt omkring och viskade sedan med darrande röst:

”Vi har RFSU Gliiiiiiid.”

18 kommentarer:

Skatan sa...

Men så underbart inlägg! Gillar verkligen ditt sätt att skriva. Sitter här och skrattar gott för mig själv, och tänker att det där mcyket väl skulle kunna utspela sig i hålan jag härstammar från...

Ha en bra dag.


//Okänd Donna - som hoppas att vi ses igen :)

Howdy Sailor sa...

Nämen tack. Jag var inne och kikade lite på din blogg och blev impad jag med, både av språket och alla snygga grejer du får ihop. Sen stod det att du är från Norrland också och det är jag med, ursprungligen ;o)

Kristina sa...

Väldigt roligt inlägg! Jag är stolt över min svärdotter också!Ja, jag tror också att apotekets ombud kan vara generade, men "riktig" apotekspersonal skall väl hålla sig professionella till alla livets nödvändigheter. "Intet mäskligt är mig främmande" citerade alltid min pappa apotekaren. Dildos och allt som där tillhörer har väl annars Halens och senare också Ellos gjort till sitt område!

Howdy Sailor sa...

Ja, det var nog inte riktigt snällt om apotekarna (och jag hade helt glömt bort att vi hade en i släkten). Kom just från Apoteket faktiskt efter att jag på nytt funnit en lus i Femåringens hår. Det blir tredje kuren nu.

Såg dock inga sexseksaker den här gången heller.

Pseudonaja sa...

Jag trodde att det åtminstone skulle finnas just någon dildo. Kanske ni på Tjörn inte har samma sortiment som fastlandet? Kyrkan har väl fortfarande en del att säga till om där ute på ön? :-)

Howdy Sailor sa...

Nu har jag fingranskat varenda hylla i det närmaste Apoteket. Glömde dock fråga om dildo i kassan eftersom jag var upptagen med att fånga löss i Femåringens hår samtidigt som jag diskuterade de olika kurernas verkningsgrad med kassörskan. Men det blir en artikel och den ska vara statistiskt underbyggd.

Pseudonaja sa...

Får jag föreslå rubriken Dildotätheten i kustbandet?

Howdy Sailor sa...

Absolut! Den går nog hem särskilt på Klädesholmen.

Pseudonaja sa...

Och alla ord med bokstaven i är ju extra roliga att säga i Bohuslän. :-)

Howdy Sailor sa...

Min man iar och ungarna har börjat göra det också. Som motvikt tar jag dem till min barndomsstad Luleå varje år och lär dem tala på inandning.

Anonym sa...

Det kan rent av vara lönsamt att kunna prata på inandning. 1987 fick kompisen och jag gratis drinkar på Sassnitzfärjan så fort vi sa "jo" (scho, tjoo, sjoo, hur tusan ska det stavas?) på inandning. Den skånske bartendern tyckte att det var otroligt exotiskt. Vi blev redigt på kanelen och det nästa jag minns är hur östtyska gränsvakter petade oss i näsan med sina k-pistar. Men det är en annan historia.

Howdy Sailor sa...

Hej Lule-Anna. 1987 skulle jag fylla 20, liksom tvillingen Olis-Bandolis med samma efternamn. Det fanns många Anna i min omgivning och de flesta kom från Lule. Var en månne du?

Anonym sa...

Nej, vi kände inte varandra men ditt namn låter på nåt sätt bekant. Gick du på Hermelin?

Howdy Sailor sa...

Javisst, jag började 1983 på natur där. Sen bytte jag skola efter nåt år eller så.

Anonym sa...

Kikat runt lite här! Härlig blogg! Du skriver så roligt och fängslande.

Kände du igen Vegas?

Howdy Sailor sa...

Hej Lady! Nej, Vegas har förändrats mycket tror jag. Såg på Wikipedia att invånarantalet har fördubblats sen jag var där också.
Kul att du hittade hit!

Jessica sa...

postorder! På Apotekets hemsida. Jag håller koll på mina mediciner via hemsidan och de har haft en annonskampanj.

Howdy Sailor sa...

Kanon, tack för tipset!