torsdag 4 september 2008

Ingen äkta republikan

Jisses, vilket spektakel det är med det amerikanska presidentvalet. Har inte engagerat mig så mycket hittills men nu blev det plötsligt intressant även för mig: McCains vicepresidentkandidat Sarah Palin kommer nämligen från Alaska!

Jag gick på college där några år i början av 1990-talet och kunde då snabbt konstatera att jag lika gärna hade kunnat plugga i Sundsvall. Människorna, klimatet, trähusen, skogarna, ja kanske inte björnarna precis, men så gott som allt var precis lika helyllesvenskt som i gamla Svedala själv.

En sak som jag reagerade på direkt var att så många alaskabor hävdade att de var republikaner. Det är kanske inte så konstigt om man lever i ”The Last Frontier” och har nallar lufsande utanför sovrumsfönstret. Men så var också exakt samma personer i allmänhet emot dödsstraff (”Let the wilderness make people outta them”), för legaliserad marijuana (när det till slut blev en omröstning fick majan fler röster än borgmästaren i det parallella stadsvalet), och så jäkla pro-freedom att det alltid inkluderade en människas rätt att sätta på allt och alla.

Sarah Palin har vuxit upp i det här. Hon är bara fyra år äldre än jag och det skulle inte förvåna mig alls om våra vägar har mötts nere vid torget i Wasilla, där befolkningen träffades för att jämföra isskulpturer på vinterhelgerna. Om jag inte minns fel var cannabisbladet ett populärt motiv.

Jag kan nästan lova er att hon inte är en äkta republikan.

8 kommentarer:

cruella sa...

Men det här var ju skitintressant! Hon är alltså bara en skjutgalen moralhöger - och det behöver man ju inte komma från Alaska för att vara...

Seriöst, varför inte gå in på något amerikanskt forum och röra om lite med dessa frågor? (Never mind att du antagligen har ett jobb att sköta;-)

Howdy Sailor sa...

Just nu har jag bara en ihärdig förkylning att sköta;o)

Alla alaskabor har pickadoller under huvudkudden och kallar sig konservativa. Men väldigt få lever som de lär.

Min "bästis" där är bland det svenskaste jag träffat och hade med sina åsikter antagligen varit gråsosse här. Men hemma i Alaska är hon rårepublikan med alla attribut: pistol, all-American family, pot lucks och allt möjligt.

Jämfört med andra amerikanska stater (jag har varit i 49 av 50!) är Alaska annorlunda. Avståndet har fått den att anamma uttrycket republikan men inte att praktisera det.

Säger jag som inte har varit där på tio år ...

Pseudonaja sa...

Vilken delstat väntar fortfarande på ditt besök.

Palin är vicepresidentkandidat för att hon är stockkonservativ i familjefrågor: Mot abort, för avhållsamhet, mot gayäktenskap etc.
Det är så som republikanerna ska få den kristna högern att gå och rösta. (De skulle aldrig rösta på en kandidat från Demokraterna.)
Nu när McCain åtminstone i familjefrågor är relativt liberal behövs Palin.

Howdy Sailor sa...

Självklart är det så, det fattar jag också. Vad jag menar är att råkonservativa åsikter aldrig är förankrade på samma sätt i Alaska. Hade de varit det hade hennes ungar inte åkt runt och haft sex i baksäten, och hade de gjort det hade det mörkats bättre. Mycket snack och lite verkstad.

Men det verkar som att skönhetsdrottningen Palin faktiskt är "äkta" råkonservativ.

(Alaska är för övrigt den enda stad som låtit en gravt funktionshindrad komma tvåa i en runner-uptävling till Miss America.)

Det är Hawaii jag missade.

Pseudonaja sa...

Tillsammans har vi besökt alla stater då. :-)

Howdy Sailor sa...

Ja, jag kom nästan till Hawaii också men blev tvungen att åka akut till Sverige. Fast besöka och besöka, vissa i nordöstra USA körde jag bara igenom.

Pseudonaja sa...

Var det en medveten strategi att besöka så många delstater som möjligt eller har du helt enkelt varit där så mycket att det har blivit en sorts bieffekt?

Howdy Sailor sa...

Det var absolut ingen strategi utan bara blev så. Dels bodde jag i husbil och blev tvungen att flytta på mig ofta eftersom mitt frikort till parkering bara gällde två veckor per ställe, dels jobbade jag som journalist. Då blir det många resor. Dessutom handlar det ju om en total tid på nästan sex år.