fredag 19 september 2008

Nästan

Idag träffade jag en stor man. Både till position och omfång. Han log menande mot mig och kluckade belåtet. Då önskade jag att han skulle berätta för mig om sitt kön. Nä, jag sa det inte. Bara önskade.

Jag ville nämligen så oerhört gärna citera Femåringen när hon var tre. Det var på en lekplats utanför dagis och en kille drog ner byxorna och pekade stolt på sin lilla mojäng.

"Du har ingen snopp", sa han överlägset till dottern.

Hon såg nyfiket på den lilla utväxten mellan pojkens ben men fick också ett eftertänksamt uttryck i ansiktet. Sedan svarade hon:

"Det har nästan inte du heller."

5 kommentarer:

Kristina sa...

Ja, den kommentaren glömmer man aldrig! När det gäller stickning blir jag väldigt nyfiken på ditt projekt.
Kram

em sa...

Det tycks vara en standardreplik bland små gossar. Bara flickorna varierar sina svar - jag blev vittne till hur en treårig tös smålog nedlåtande nöp i sin tröja och svarade nedlåtande: nej, men jag har en jumper.
Margaretha

Howdy Sailor sa...

Vilket bra svar! Synd att man som vuxen aldrig får möjlighet att kontra och citera de små; vuxna karlar har ju en tendens att tänka det, dock ej säga de.

Comvidare sa...

En kompis dotter utbrast förvånat "bajskorv" i duschen när hon såg sin pappans utrustning.

Howdy Sailor sa...

Det påminner mig om en grovt censurerad serieruta i Chalmers cortegeprogram en gång: Man ser skuggan av en dubbelt hängd man i en dusch och hans tjej utbrister "Har du två?". "Nä, jag bajjar", svarade mannen.