tisdag 23 september 2008

Här går det undan!

Ett barn som cyklar är kanske just då i själva verket en bepansrad riddare på en lika bepansrad häst. Ett barn som undrar hur en buss ser ut framifrån kanske väljer att ta ett steg ut på vägen. Ett barn som inte känner sambandet mellan avstånd och hastighet ...

Ändå kör över hälften av alla bilister på tok för snabbt utanför Tjörns skolor, och säkert andra skolor i hela landet. Var fjärde bil som passerar en 30-skylt här kör i själva verket 40. Fem procent kör 50 och några över 60. Detta gäller även lastbilar och andra tunga fordon.

Jag gjorde en text om detta idag och det är sällan mina artiklar gör mig så upprörd annars. Att den politiska majoriteten på Tjörn sprack i somras eller att det fufflas för fullt i den offentliga sektorn har jag också skrivit om. Det är sånt som händer. Men här är det ju våra barn det handlar om. Rent statistiskt borde ju ett stort antal av alla dem som kör förbi en skolgård ha egna ungar.

Nu hoppas jag bara att förarna åtminstone är konsekventa och svingar sig upp för ledstången när de kommer hem. För bråttom har de uppenbarligen.

1 kommentar:

Jessica sa...

Folk har alltid bråttom, de har bråttom till... ja allt. Sen när man verkligen frågar vad de har bråttom till ja, de har bråttom. Så bråttom att de passar in i alla undersökningar om hur bråttom man kan ha och behöva köpa färdigmat, umgås med sina barn i 13 minuter, ja, och sånt.

I sin längtan efter att ha bråttom får man hoppas, nej be att de inte kör på en unge.