tisdag 9 september 2008

En rhesusapa kalkylerar

Jag käkade lunch på ett lastbilshak idag. Sånt bär mig emot eftersom jag känner mig så oerhört bortkommen i såna situationer. Jag kan liksom inte förlika mig med bilden av mig själv slickandes dressing från tänderna, tillbakalutad och mätt med en hand på magen, utbristande i ett bullrande skratt. Istället satt jag tyst och förvirrad vid ett bord längst in, som en vilsen rhesusapa i en bur med gorillor.

Men just idag hade jag mycket att fundera över. Damen som hade tillagat min lunch hade nämligen ett udda sätt att räkna ihop priset på. Menyn var barnsligt enkel: en del protein (hamburgare, fisk, kyckling etc.) för 33 kronor, en del kolhydrat (mos, kokt potatis, pommes frites etc.) för 15 kronor samt en del tillsats (sallad, chilisås, dressing etc.) för 5 kronor. Jag tog en av varje och la upp 53 kronor på disken.

"Det blir 54 kronor", sa damen och gav mig min tallrik.
"Nej, 53", sa jag käckt.
"Nej, det blir faktiskt 54 kronor. 33 plus 15 plus 5 blir 54", sa damen och log rart.

Min första tanke var att det var jag som räknat fel. När jag insåg att så inte var fallet övervägde jag istället mina två val:

1. Kräva att få betala 53 kronor för maten.
2. Låta gå.

Jag valde det sistnämnda. Dels var det ju bara en krona, dels ska man inte bråka med personen som tillagar ens mat. Men när jag satte mig vid mitt bord kunde jag ändå inte låta bli att förundras. Där satt ju ett tjugotal människor med samma konstellation på tallriken: protein plus kolhydrat plus tillsats. Alla hade handlat av damen så summan måste ju ha kommit upp otaliga gånger tidigare den dagen.

Ja, inte bara den dagen. Min man åkte dit med fjunmustasch och trimmad moppe och käkade samma sak. Av attributen att döma hoppas jag ni inser att det inte var förra tisdan utan för 25 år sedan. Då var kanske priset annorlunda men sambandet detsamma: x+x+x=standardpris.

Vad som retar mig mest är dock inte förlusten av enkronan eller att jag inte fick rätt i sak. Det är istället att jag sannolikt aldrig kommer att få veta var denna felkalkyl kommer ifrån och hur utspridd den är. Jag kan ju inte åka tillbaka och fråga. Då skulle jag bara få en krona i handen och en massa sura miner.

Kanske skulle jag aldrig kunna käka min bortkomna lastbilshakslunch igen.

6 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Var låg denna inrättning? Inte på Tjörn va? Jag funderar och funderar och jag kan inte komma på en enda vägkrog där.

Howdy Sailor sa...

Jodå, den ligger på Tjörn och har gjort det i alla tider. Dess namn är mycket fyndigt men mer vill jag inte hänga ut här på nätet.

Pseudonaja sa...

Jag måste erkänna att jag sällan rör mig på Tjörn annat än i det nordöstra hörnet.

Howdy Sailor sa...

Aha, och där ligger det inte. Vad gör du i nordöstra Tjörn?

Pseudonaja sa...

Jag badar, dricker öl, petar näsan, flinar när det är stiljte under Tjörn runt.
Min pappa har sommarställe där.

där = några km söder om Höviksnäs.

Howdy Sailor sa...

Då kan jag nästan simma till dig. Det är bara någon halvmil vattenvägen. Fast då är det förstås enklare att ta bilen.