lördag 20 september 2008

Jag är så statistisk!

Nej, inte statisk (det är jag i och för sig också) utan statistisk. I hela mitt liv har jag undersökts empiriskt av diverse institutioner.

Hela min klass följdes från grundskolan tills vi var 35 år. Någon någonstans ville veta vad som gjorde att vissa ballade ur och blev lodisar och andra inte. Lite osis då att välja en klass där alla blev medelsvensson. Så de har nog fått börja om, misstänker jag.

Jag är också en av tusen tjörnbor (det finns femtontusen totalt) som får fylla i SOM-enkäten med jämna mellanrum. SOM står för Samhälle-Opinion-Media. Det står det i alla fall på pennan jag får för besväret att sitta ner en halvtimme och svara på frågor om mina läs- och mediavanor.

Och så är det tvillingregistret som Karolinska Institutet håller på med. Varje år får jag ett brev med otroligt många frågor och en kommentar att "det här är sista gången vi stör dig". Nåt sånt. Jag vet ju att det inte är sant och ser nästan fram emot enkäten, där jag inte bara ska beskriva mig själv utan också min tvilling. De tror på fullaste allvar att jag har koll på hans sexliv!

Vad jag vill säga med det här är att jag är en stöttepelare i samhället, en nyckelfigur vars levnad ligger till grund för alla andras statligt regisserade förutsättningar. Bara så ni vet vem ni ska tacka. Eller skälla på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack

Lotten Bergman sa...

Ugh, jag vill veta mer om varför klassen dokumenterades tills ni var 35! Och var redovisades resultatet?

(I'm förstås a sucker for klassåterträffar.)

Howdy Sailor sa...

Hej Lotten!

Det sjuka är att jag inte kommer ihåg vem det var som gjorde dokumentationen, bara att enkäterna kom med jämna mellanrum och att vi under skoltiden även fotograferades (!) och intevjuades. Frågeformulären hittade hela vägen till USA till och med.

Ska kolla med brorsan. Han har bättre minne än jag.