måndag 1 september 2008

Den agande ankan

Ank-spank!

Skåda här, mina vänner, hur Världens Roligaste Anka smiskar en liten pilt på stjärten. Skandalen är hämtad ur nämnda ankas självbetitlade magasin, sidan 49 i senaste numret. Men vad föranleder då denna illgärning?

Jo, Kusin Knase har startat en skola för ”aktivt och självständigt tänkande” barn. För att visa hur framåt dessa barn är åker hela skolan på studiebesök hem till Kalle. Där lever de förstås rövare och ritar på väggar och jagar katten för att slutligen tappa en nybakad tårta i Kalles hår(?). Varpå barnet smiskas.

Men the thick plottens, för det är inte pojken utan flickan med det gula hårbandet som har tappat tårtan. Detta inspirerade till en ivrig analys av mig och maken. Vi kom fram till att

1. serien är en favorit i repris från 1965, då barnaga var lagligt i Sverige,
2. en flicka som smiskas av en manlig anka var sannolikt otänkbart då,
3. nästan lika otänkbart som att en pojke skulle baka en tårta.

Kollektiv bestraffning, däremot, var då precis som nu helt okej såväl hemma som i Det Stora Frihetslandet i Väst.

4 kommentarer:

cruella sa...

Ey, och tack för besök i min kammare! Du är tillagd på min läsalista nu - inget gör mig så pigg som en ny blågg:-)

Pseudonaja sa...

lHej, jag hittad ett roligt inlägg här på första försökt! :-)

Vad som fascinerar ännu mer med bilden från serien inkluderar människobarn. Människor brukar inte förekomma alls i Kalle Anka. Även småttingar är ankor, gäss, hundar etc. Vad kan detta bero på?

Howdy Sailor sa...

Du har helt rätt och jag och maken diskuterade det också. Även om djur ser någorlunda mänskliga ut brukar de ha nosar istället för näsor. Skumt är det, helt klart.

Pseudonaja sa...

Men du, nu ska jag länka till din blogg från min.