fredag 22 augusti 2008

Avlusad och utrotad

Femåringen skickades hem från sin tredje skoldag med misstänkta huvudlöss. En luskamning senare konstaterades att det på sin höjd fanns utspridda äggliknande saker där. Så jag drog kammen genom mitt hår några gånger, och se där! En sån liten krabat.

Vi konstaterade snabbt att det nog var en lusmamma jag kammat ut. Bäbisarna, som var betydligt mindre, fick följa med i nästa kamning.

Sen blev det ingnidning med Prioderm kutan lösning och så var hela samhället utrotat. Även Femåringens ägg behandlades. De små stackarna kremerades och begravdes i en liten ceremoni. Trots att vi läste på förpackningen att de nog hade dött ändå ganska snart var Femåringen otröstbar. Lusbäbisarna hade ju inte ens fått börja skolan innan de dog.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Jag tycker plötsligt att det kliar. Kan det smitta via blogg?
Kram

Kristina sa...

Ja, humrarna är egen komposition med utgångspunkt från ett korsstygnsmönster på en kräfta som jag ändrat till en hummer och så att det skall passa in i "panelen".