fredag 15 augusti 2008

Howdy Sailor!

Det är när fickpengarna tar slut (eller är på upphällningen) som man ska gå ner till hamnen och ropa "Howdy Sailor!". Jag och maken läste det i en serietidning en gång och har använt uttrycket tämligen frekvent sedan dess.

"Har du en hundring på dig?"
"Ja."
"Får jag den?"
"Howdy Sailor!"

Översatt: Visst har jag en hundring men det beror på att jag är en ansvarsfull vuxen människa som inte går omkring med en tom plånbok, vilket kan vara direkt förödande om bilen skulle gå sönder och bärgningsbilen/snälle bonden/svartverkstan inte tar kort. Eller om loppistanten har fått hjärnsläpp och helt plötsligt säljer sin blodröda Kobratelefon för -- just det! -- en hundring. Du å andra sidan är en skam för familjen som endast har dammråttor och utnötta bankkort i din plånbok. Stick ner till hamnen med dig!

Därav bloggnamnet. Det hade lika gärna kunnat vara "keso", "getingfälla" (om gårdagens middag som stod kvar på diskbänken) eller "Tbilisi", det vill säga andra ord som kom upp vid frukostbordet.

Jag lever alltså i nuet, i alla fall på förmiddagen. Vid lunchtid brukar hjärnan komma ikapp kroppen. Som min tvillingbror säger:

"Jag tar dagen, och den kommer alltid."

7 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Även jag skulle vilja ha ordet beskrivet för mig. Skrrrriii-tsch? Hur som helst så är det ett ljud som lovar gott: skridskon har fäste, den har gjort en skåra i isen och stuns till det kommande hoppet.

En hockeylirare som stannar lite tufft: schwåff. En fotbollsspelare som snubblar på en liten tuva:

- Ajajajaj! AJ! AJ! Ajajajajajaaaaaaaj!

Lotten Bergman sa...

Ja, jag kopierade in kommentaren från din gamla blogg. Kommentarer måste man ju ha!

Lotten Bergman sa...

Och så klistrade jag in den på fel ställe! Sorry! (Men nu gödslar jag ju med kommentarer, det är ju kul.)

Pseudonaja sa...

Har inte repliken "Howdy Sailor" en lätt homoerotisk klang, eller är det min fantasi som galopperar iväg in i syndiga tankar... igen?

Howdy Sailor sa...

Jag tänker också Fassbinder om det är det du menar?

Anonym sa...

Kul att läsa om hur namnet kom till! Undrar förstås över den gamla bloggen också ... Var finns den?

Howdy Sailor sa...

Den bloggen är död och begravd ...