torsdag 28 augusti 2008

En rappande Darth Vader

Jag och Femåringen är febriga och hesa och har varit hemma från jobbet respektive skolan idag. Men medan jag går under av några överflödiga grader blir Femåringen kreativ. Idag var det ljud som var föremål för skapandet.

Hon samlade ihop alla leksaker som innehåller någon sorts ljudmekanik. Bara en enda av dem kan driva en mamma vansinnig. Men vet ni vad, tillsammans och i dirigerad ordning blir det inte så dumt:

Plastglassbilen: Tadadadada, tadadadada, tada tada tada
utgör grundslingan, som i det sista tada kompletteras med
Den månformade speldosan: Bachs "Air" i plingplongversion
Samtidigt, i bakgrunden:
Den färglada Briokeyboarden: discodunk och pruttljud, och
Den gula leksakssågen: Drrrrrrr
Och förstås sångaren/rapparen, i form av
Den mekaniska Darth Vader-masken: "Ne-ne-ne-never underestimate the POWER of the da-da-da-dark side ..."


(Han rappar bättre med masken på.)

Efter föreställningen bugade Femåringen djupt (Darth Vader väste fortfarande i sitt hörn) och där satt jag på det illgröna överkastet i lekrummet och undrade om jag inte skulle ta mig samman och skriva det där pressmeddelandet ändå.

Kreativitet är smittsamt.

9 kommentarer:

Kristina sa...

Jasså, du får gå på happening/konsert när du är sjuk? Vad säger sjukkassan då? Men hur var det- gick du till jobbhörnan ändå?
Kram

Howdy Sailor sa...

Javisst, jag skrev en urtråkig text om SKL-konsultation till och med! Även Femåringens far har fått njuta av konserten, som ikväll har utvecklats till att även innehålla ljudet av en ballong som gnids mot mattan.
Kram

Marianne sa...

Ännu en bra och kul blogg!

Återkommer för lusläsling av ditt arkiv.

Howdy Sailor sa...

Jag tackar och bugar och kan efter lite spionage glatt notera att även du omhuldar den goda sömnen (se blogg ovan).

Marianne sa...

Va?
Du har helt rätt, jag är maratonsovare så snart tillfälle ges, men exakt
vad syftar du på?
Att allas vår Översättarhelena knäcker citat i svinottan, månne? :-)

Howdy Sailor sa...

Nix, även om det är imponerande av Översättarhelena (vet du om hon möjligen är lulebo?). Jag läste helt enkelt din profil.

Marianne sa...

Haha, den profilen hade jag faktiskt glömt att jag har!

Helena och jag har samma yrke, frilansande översättare.
Hon är född i Småland och bor i Göteborg.

Dags att sticka till träningen, trevlig helg önskas från Örebro

Lotten Bergman sa...

Igår kom min Femåring hem från skolan och grät för att "ahalla ahandra baharn fååår leheksaker med ljuhuuuud men inte jahaaag, uhu uhu uhu!".

Jag är en hemsk diktator.

Howdy Sailor sa...

Tvärtom är du en god mor som värnar familjefriden. Bara för några minuter sedan stoppade jag tioåringen från att strypa femåringen för att köra ett evighetslångt solo på briokeyboarden.