lördag 30 augusti 2008

Kalla mig Ismael ... f'låt, Kajsalisa

Femåringen har köpt en tjeckoslovakisk kalender från 1977 på loppis. Den är klädd i brunt, ormskinnsliknande galon och kostade en krona. Sidorna är gamla och gulnade men ingen har skrivit i boken. Förrän nu.

Under sina sjuka dagar påbörjade Femåringen nämligen sina memoarer. Det är lite tufft om man bara gått i skolan en dryg vecka och dessutom varit sjukskriven ett par av dagarna. Men hon kämpade på och skrev ner vad hon sett och noterat. Historien fick börja på tredje januari eftersom hon ska rita omslaget på första.





Lägg märke till alla små hjärtan istället för punkter över ”i”.

Ni kanske kan se vad hon har skrivit? Annars kommer ett förtydligande här: KATT, HUND, KANIN (de tre djuren hon träffat nyligen), 662488 (hennes telefonnummer), LINNEA, BRITTA, RIKARD, HAMPUS, FILIP (hennes familj) och KAJSALISA (hon själv). Det är synd att hon än så länge saknar riktiga verktyg för författande. Jag menar, vem har mer att berätta än en femåring?

3 kommentarer:

Kristina sa...

Kajsalisa har berättat för farmor att hon snart kan läsa för hon har redan skrivit katt, hund och kanin. Nu kan jag se beviset och helt klart ur hennes perspektiv kan hon ju då redan det väsentligaste, eller hur?

Comvidare sa...

Jag har en (snart) femåring hemma. Hon har ett fantastiskt ordförråd och en otrolig förmåga att uttrycka sig. Men hon är helt värdelös på att skriva och rita. Idag hade hon målat en teckning till mig. Den bestod av en massa streck i två nyanser. Kompisarnas mammor fick bilder på bilar, drakar och princessor.

Mina författardrömmar (för henne) går i stöpet.

(gillar din blogg förresten...hittade den hos pseudonaja)

Howdy Sailor sa...

Tackar, tackar!

För bara ett år sedan, när Femåringen gick på dagis, visades deras självporträtt upp för alla föräldrar på ett möte:

Prinsessa, prinsessa, prinsessa, potatis, prinsessa ...

Potatisen (Femåringen) var helt enkelt ointresserad av att rita och skriva. Men hon sprang snabbast av ungarna så jag var mallíg ändå.