fredag 15 augusti 2008

Gener och ljud

Idag när jag satt på ishallens läktare och såg på när konståkningsdottern utförde övningar som inte borde vara möjliga med hennes genuppsättning slogs jag av två tankar:

1. Är hon månne en bortbyting?
2. Vilket ord beskriver bäst ljudet som konståkningsskridskor gör på isen?

Den första tanken fick jag trots min stora förundran snabbt avfärda. Hon föddes nämligen på åtta minuter blankt varefter jag snabbt tog henne i min famn och vägrade släppa henne på sisådär sex månader. Inte en endaste skurk lyckades roffa åt sig henne.

Men ljudet då? Att bara säga ett skärande ljud är på tok för lamt. Kanske ritschar skridskor? Eller i mitt fall, ifall jag skulle spänna på mig dem, kanske de ritsch ratsch filibombommar? Ett tag tyckte jag att speciellt ytterskären fräste lite åt mig men det kan ha varit för att jag just idag känner mig paranoid.

Onomatopoesiforskare får gärna höra av sig med förslag.

Inga kommentarer: