lördag 16 augusti 2008

Kloner och fulmonster

Till vänster: BRITTA, är 40 år och passar inte längre i kläderna hon köpte för 15 år sedan. Hon tänker på sitt utseende hela tiden, vilket andra har svårt att förstå. Britta är alltid någon annan när hon dagdrömmer men är inte schizofren i medicinsk bemärkelse.
Till höger: DISCO-SKELETTET, är Brittas son och är ett monster som va lat av sig och gillade att titta på teve.

Denna dag har jag och Sjuåringen ägnat oss åt fin- respektive fulkultur. Fast finkulturen hade epitetet ful. Den ägde rum på Röhsska museet i Göteborg där vi deltog i en workshop och gjorde så kallade fulmonster. De fick också egna identiteter.

Efter denna inspirerande övning åt vi en medhavd picknick på Heden. Lantisar gör så när de åker till storstan. Sedan gick vi till Bergakungen (hypermodern biograf) och såg Star Wars Clone Wars, alltså ett datoranimerat hopkok av de vanliga versionerna.

Sjuåringen var fullkomligt hänförd av de animerade klonerna och robotarna som sköt på varandra i en timme och fyrtio minuter. Ibland talade de också (vi såg versionen med svenskt tal):

"Har du avaktiverat energiskölden?"

"Disarmera akterlasern!"

Sedan åkte klonerna hem och satt obekvämt i sina grottor med stolar uthuggna direkt ur berget. Och jag tänkte att det här var underligt. Jag menar, först bygger man en bekväm soffa, sedan tar man itu med lasersvärdet. Saker och ting måste ju göras i rätt ordning.

Jabba the Hut verkar tända på bikinibrudar och det tycker jag också är underligt. Borde han inte tända på feta honsniglar i kolossalformat? Gärna i bikini. Eller är jag rasistisk nu?

2 kommentarer:

Webberimakar'n sa...

Helt underbara fulmonster.

Kristina sa...

Jag tycker att fulmonster måste vara något väldigt fint när mina älsklingar gjort dem!