söndag 9 november 2008

Bokstavera, tack

Pseudonaja skrev för en vecka sedan ett inlägg om dumma felsägningar. Då kom jag att tänka på en dum felsägning som i slutändan faktiskt blev helt rätt. Fast det tog mig en vecka att komma på att jag kunde blogga om den.

Det var för en herrans massa år sedan när jag gick på college i Alaska och brorsan pluggade i Wales. Vi talades vid i telefon och han berättade för mig att han hade råkat säga ”Can you bokstavize that, please” på en föreläsning. Jag skrattade gott åt det.

Bara några dagar senare var jag på en föreläsning där professorn talade väldigt snabbt. Han slängde ut en fråga och tittade på mig. Jag fattade nada av vad han menade och hörde mig själv säga:

”Can you bokstavize that, please?”

Det blev tyst i föreläsningssalen. Efter ett tag kom lite spridda skratt.

”Come again”, sa en kille en bit bort.

”Can you bokstavize that, please?”, sa jag högt och tydligt. ”It means spell.”

Jag såg på mina klasskamrater med en blick som sa att det var jag som hade rätt och de fel. Efter ett tag bad någon mig att bokstavera bokstavize, vilket jag i slutändan gjorde på whiteboardtavlan så att ingen skulle missa det.

Till denna dag används ordet av mina vänner i Alaska. Och vad jag förstår sprids det även i Wales.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, vad häftigt! Snacka om att gå till historien ...

En riktig "fånig merit" till vår förening, eller hur?

Kramis!

Anonym sa...

Morsan gick in på posten i Paris och bad att få köpa couvert med bestämd röst. Tyvärr kunde hon inte övertala den förvirrade expediten om att de sålda dylika (det betyder grytlock, visade det sej vid en ngt senkommen koll i ordboken)

Howdy Sailor sa...

Couvert, varför inte. Och jag har alltid använt en minicounter till snabba kalkyleringar.

Fram för mer mixat språk! Och visst ska jag ha en plats i styrelsen, Lady!

Anonym sa...

Och jag glömmer aldrig när min mamma bad om en "Plastenkasse" i en affär en gång i Hamburg när jag var liten.

Anonym sa...

Javisst får du en plats i styrelsen ... :-)

Kristina sa...

Alla sätt att gå till historien är godkända, så länge man inte skadar eller misskrediterar någon annan....eller?

Pseudonaja sa...

Strålande! Roligt att det lever kvar och frodas. Du kanske har skapat något stort!

Unknown sa...

Min syster skulle säga "jag har ett rörligt intellekt" efter en snabb comeback men jag o min vän hörde "jag har det rörigt, inte lätt". Haha