fredag 28 november 2008

Jag måste köpa en grävmaskin

Efter att ha talat i telefon i stort sett oavbrutet sen åtta imorse kan jag nu konstatera att jag måste köpa en grävmaskin! Det är nämligen stora inventarier som fattas i min bokföring. Glöm det där som du lärde dig hemma, att man ska vara sparsam och inte handla på kredit. Det gynnar ju bara en själv och inte samhället i stort.

De 88 procenten i gårdagens inlägg var en felräkning i tid och inte summa. Fast särskilt mycket tröst är de ju inte med de 74 procent som faktiskt gäller.

Den senaste veckan har jag alltså lärt mig två viktiga saker om företagande, och jag har lärt mig dem the hard way. Så, mina damer och herrar, här är de två första tipsen från min kommande bästsäljare "Så tjänar ditt företag pengar som du får behålla":

1. Handla en jädrans massa inventarier!
2. Handla dem på VISA, så får du konkurs- och fraktfelsförsäkring automatiskt!

Nu måste jag komma på hur jag ska motivera en grävmaskin i en text- och layoutfirma. Jag kanske kan skylla på den grävande journalistiken?

8 kommentarer:

Jessica sa...

oj då... är det helt kört nu då,med att få några pengar tillbaka och så?!

Anonym sa...

Förr, i början av 90-talet, var det lätt att få stora utgifter. Då kostade en svartvit laserskrivare 60000 spänn :)
Exet hade samma problem som du, för lite avdrag. Och som ridskoleägare är proböemet det motsatta, svindlande fasta kostnader och små inkomster.
Håhåjaja...

Anonym sa...

Den grävande journalistiken låter alldeles utmärkt! Linda in det i ytterligare välformulerade (men gärna byråkratiska) meningar, så vågar man till slut inte annat än godkänna.

Ha en skön helg!

Howdy Sailor sa...

Hej allihop!

Tack för allt stöd! Jag gräver inte ner mig än, med eller utan grävmaskin. Ska sova på saken över helgen!

Raggoparden, äger du en ridskola??? Du har förverkligat min dröm. Jag är så GRYMT avundsjuk, även om kostnaderna är höga och inkomsterna små.

Anonym sa...

Jag ägde en ridskola. Sista hästen åkte för knappt en månad sen. Arrenderat en gård och drivit en westernridskola här på södertörn i 10 år.
12 hästar, 25 ha mark. 2 ridbanor, saloon..u name it :) och även innan dess hade jag en massa hästar, faktiskt ridit 40 år i sträck. Helt otroligt..

Men nu skall jag bli stadsbo! 6 rok med ustikt över stockholms inlopp! Första natten i nya lägenheten i morgon, och det skall bli SÅ SKÖNT!

E sa...

Måste man inte gräva ner alla svarta pengar ordentligt så att man får nått över. De kan du väl åberopa, eller?

Pseudonaja sa...

Jag tänker på dig och hoppas att det löser sig.

*kram*

Jessica sa...

Howdy, hur har det gått med sovandet?