söndag 16 november 2008

Ett tryne på diskbänken

Maken silar späck till tonerna av Nina Simone. I köket står barnens gamla plastbadkar fulla av grisdelar. För en vecka sedan hette köttet Nasse och bökade i leran här utanför.

Tioåringen håller händerna för öronen och skriker att det är ÄCKLIGT, ÄCKLIGT, ÄCKLIGT! Hon ska fanimej bli vegetarian.

"Svär inte", säger jag.
"Det klarar du aldrig", säger maken.

Först tänker jag att det nog var det mest opedagogiska man kan säga i det här läget. Att bli vegetarian blev just en utmaning. Men sen inser jag att även jag agerade felaktigt. Vem bryr sig om en liten svordom när hon mår så dåligt? Även jag grät de första gångerna Nasse slaktades. Det är bara de två minsta, som bott härute på vischan hela livet, som aldrig reagerar över ett blodigt tryne på diskbänken.


Nasse

14 kommentarer:

Jessica sa...

Nu är det slut på att den sista paketet okänt kött är slut, va?! ;)
Och maken styckade.

Under hot om att bli styckad eller ville han bara inte äta del av fläskkotlett, fläskkarré, revbensspjäll vid en och samma måltid?! *puss britta*

Jessica sa...

Är det en hel eller en halv gris för övrigt?

Howdy Sailor sa...

Ja, Jessika, maken vågade inte låta mig ta tag i styckningen i år. Nasse är halv. Den andra halvan går till grannen.

(Letar fortfarande foto men får väl vända kameran mot mig.)

Puss på dig!

Anonym sa...

Åh..jag vill ockzå ha en griiiiz...

Pseudonaja sa...

Nasse var ett riktigt svin.

Howdy Sailor sa...

Här sitter jag och fnittrar åt Pseudonajas kommentar men ska för säkerhets skull inte visa den för Tioåringen. Pseudo besöker ju Tjörn emellanåt och de kan det vara bäst att inte ha ovänner bland öns tioåringar.

Anonym sa...

Det är en svår fråga det här. Själv äter jag ju griskött så gott som dagligen (skinka på frukostmackan). Men när jag ser bilder som denna vill jag instämma i Tioåringens utrop. Strongt av er att fixa styckning!

Jag gissar att jag lider av det klassiska Nimby-syndromet. (För den som inte vet: Allt är okej, men bara "not in my back yard".)

Kristina sa...

Howdy B!
Kan du mata tioaringens smalast mojliga klanning tvarsover. Jag kanske behover lamna tillbaka och da ar det battre att jag gor det medan jag annu ar kvar. Snalla!

Howdy Sailor sa...

Jag ringer maken och återkommer!

Howdy Sailor sa...

Maken säger 35 centimeter på den svarta, smala klänningen hon hade på sig i helgen. Från söm till söm tvärs över magen alltså.

Kristina sa...

Det ar samma matt pa denna, sa det ar val OK ett tag da. Den fanns inte storre!

mammanonna sa...

Mmmm, jag kan känna snålvattnet börja rinna...fläskkotletterna vi fick hos farmor i barndomen! Tänk att smak och doftminnen kan ta en tillbaka så påtagligt.

Men, om jag hade kontakter så skulle jag gärna köpa grisen direkt från bonden - då vet jag att den haft ett bra liv som grisar ska ha. Och det är nog de massproducerade grisarna som skulle kunna få mig att bli vegetarian.

Pseudonaja sa...

Nej just det, man vill ju inte ha ett knippe morötter i skallen när man står i kön till kassan på Almö Livs.

Anonym sa...

Som dotter till en jägare, så har jag växt upp med hängande djur i garaget, van vid detta så åt jag kött ändå. Runt 18-årsåldern så tröttnade jag på smaken och slutade äta kött.
Nu 10 år senare så har jag börjat äta bacon, men annat kött tilltalar mig fortfarande inte.

10-åringen kan ju testa på att äta allt som ska ätas som vegg. Suget efter kött kommer nog vinna om någon vecka.