torsdag 13 november 2008

Plattarna

Det blev inget scoop idag. Det enda som finns kvar av storyn är den snitsiga rubriken som Lotten föreslog.

Min första mammografiupplevelse skulle dokumenteras noga. Kameran hade jag med mig så att någon syrra kunde plåta mig när jag satt fastklämd. Men det var inget snajsigt sjukhus jag hamnade på utan i en buss, stor och vit med ordet MAMMOGRAFI i gigantiska bokstäver längs långsidorna.

Väl inne ställdes jag på ett löpande band. Station ett var ett väntrum med Svensk Damtidning från augusti 2007. Charlotte Perelli var inte lycklig då. Sedan fördes jag in i ett litet rum där jag fick klä av mig topless. Det klämdes och nöps och så föstes jag vidare till rum tre, där ena bröstet lades på en genomskinlig bricka, klämdes ihop, klick, nästa bröst, kläm ihop, klick, första bröstet igen fast från sidan, kläm ihop, klick och andra bröstet från sidan, kläm ihop, klick. Inte ens ont gjorde det.

Jag försökte ställa frågor. Hur många tar ni emot per dag? Sex i halvtimmen, var svaret. Inte tolv i timmen. Det blir typ 192 bröst om dan, om man räknar dem styckvis alltså. Sen försökte jag skämta lite: "Jag är förresten gravid men eftersom det stod i papprena att man måste säga till om man misstänker graviditet, och jag är ju bergsäker, så sa jag inget." Det var inte roligt, insåg jag snabbt. Tillbaka på löpande bandet, på med kläderna och så ut till varuutlämningen.

Idag blev både storyn och brösten platta som pannkakor.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte det var ganska roligt, jag.

Lotten Bergman sa...

Det var väl en alldeles utmärkt rapport!

(Du går med håven, tänkte jag helt fräckt skriva, men fick konstiga associationer till "att gå med bh:n istället", så det blev inget med det.)

em sa...

Vilka tråkiga syrror du råkade på. Tacka vet jag dem på mitt sjukhus - de är trevliga och humoristiska! Fast att byta landsting för något som inträffar fem minuter vartannat år är kanske lite drastiskt.
Margaretha
wv: racebra. Sportbehå?

Howdy Sailor sa...

Vad passande med racebra till det här inlägget. Det gick snabbt och jag hade en behå, som jag dock fick avlägsna.

Wv kanske är synsk idag?

Anonym sa...

Inte det minsta platt story! Gillar särskilt inpasset om Charlotte Perelli och ditt underbara skämt! Du äger! ;-)

Kramar!

Anonym sa...

Åh..i jämförelse med att hosta ut lungorna och snyta ut ngn sorts seg oändlighetssmörja ur huvudet låter det som värsta oscasrgalan att mammografera sej :)
(vill fortfarande se en pappografering)

Anonym sa...

Jag gjorde en mammografi för ett par månader sen (kände en liten knöl som visade vara en helt ofarlig cysta).

Urmysig sköterska och doktor, lungt och trevligt ställe.
Men så såg jag till att styra min läkare till att skicka mig dit :)

Även bra att jag fick svar direkt, med efterföljande ultraljud och tömning av den vätskefyllda cystan.

Förväntade mig att det skulle göra ont, blev lika överraskad som du att det knappt kändes.

mammanonna sa...

Det gör ont bara jag läser om det, hurr! Skulle gladeligen byta landsting om de kan lova smärtfritt. Har vid 45 års ålder redan gjort 4 st - det är skillnad hur landstingen jobbar. Och jag vet inte om jag verkligen skulle vilja se en pappografering... Dessutom misstänker jag att herrarna i hagen inte skulle acceptera motsvarande behandling.

Cecilia N sa...

Vi har också en buss och visst är det löpande bandet.

Är det inte det om man är på sjukhuset?

Om jag inte minns fel ska man dessutom betala i en automat som inte kan växla.

Anonym sa...

Var ni glada att ni får göra den här undersökningen. Jag fyller snart 45 och har aldrig blivit kallad.

Anonym sa...

Nu har jag svarat angående körkortet ...

Kristina sa...

Har gjort manga mammografier, men inte kant det som lopande band precis. Sista gangen gick det dock valdigt snabbt och bara en person som skotte allt. Historien ar som sagt inte platt alls, bara brosten!

Anonym sa...

Jag förstår ingenting när ni säger att det inte gör ont. Jag har gjort det en gång och det gjorde så vansinnigt ont (hade ont långt efter också) så jag har beslutat mig för att aldrig göra om det.

Howdy Sailor sa...

Damen, ungefär hälften av mina kolleger fick skitont och ungefär hälften slapp smärtan. Det verkar vara helt individuellt.

För min del bär jag ju på så mycket kronisk smärta ändå (två krossade ryggkotor) att hjärnan kanske inte noterade mer just då.

Jessica sa...

Beror det inte på hur stora behag man har och hur tät bröstvävnaden är? Fast den där bröstvävnaden ställer till det för unga tjejer som får bröstcancer som blir tillsagda att de är för unga för bröstcancer som men visar ha det ändå. Hursomhelst, tanken på att få brösten tillplattade till trycket av alldeles för mycket känns ju alldeles nämen nä... jag skojar alltid på sjukhus och är överlycklig när jag träffar på någon som kan tycka att det är kul samtidigt.