onsdag 19 november 2008

Kannibaler

Jag vaknade av det ryckte försiktigt i dörrhandtaget. En strimma månljus hade letat sig in i den pyttelilla glipan mellan fönsterkarmen och rullgardinen. Nu föll det på handtaget som långsamt trycktes ner.

Dörren öppnades. En liten siluett tassade fram förbi kortändan av sängen. Maken slumrade djupt på sin sida. De självlysande visarna på klockan ovanpå nattduksbordet visade tjugo över tre.

En liten hand lades på mitt huvud. Femåringen böjde sig framåt och fann mitt öra. Det puffade av hennes lätta andetag.

"Mamma", viskade hon. "Äter kannibalerna upp skinnet också?"

19 kommentarer:

Jessica sa...

Um... vad har den ungen läst eller sett på teve nyligen??
Jag antar att en kannibal slafsar i sig allt när den väl är igång...

Howdy Sailor sa...

Hej! Vilket blixtsnabbt svar! Kram för det.

Vi läste "Amerika och andra ställen" igår kväll. I den träffar lille Evert och hans farfar såväl kannibaler som hajar, lejon, indianer och självaste King Kong.

En gullig story, tyckte jag. Tyvärr verkar den ha satt sina spår.

Pseudonaja sa...

Jag har sett gafflar som användes på Fiji för förtäring av människokött. Annars åt man med fingrarna. Weird!

Anonym sa...

Om de äter skinnet vet jag inte men jag har hört att handflator och insidan på överarmarna är godast.
Margaretha

Anonym sa...

Ehm..vad svarade du? ;)

Howdy Sailor sa...

Jag svarade nog att jag tror att de gör det ;o)

Jessica sa...

På Fiji och i den delen av världen, särskilt i Melanesien och vissa mycket specifika öar, gav traditionen att äta upp sina döda (också delar av Sydamerika), som en kulturell tradition - inte kannibalism - upphov till en sjukdom mycket lika galna ko-sjukan, liknande scrapie. Traditionen är vanlig bland små stammar, kannibalism är ofta en del av att helt enkelt bevara den som har dött.

Howdy Sailor sa...

Vad du kan, Jessika. Är helt klart imponerad. Så jag skickar tillbaka din egen fråga: Vad har du läst eller sett på teve nyligen?

Jessica sa...

Jag läste väldigt mycket antropologi. Där börjar man alltid med att läsa om små stammar långt ute i, typ, djungler. Dessvärre är de flesta invaderade av antropologer och skogsbolag nuförtiden.

Det finns en stam i Melanesien vars hela ekonomi bygger på yams och där arv och släktlinjer går via kvinnolinjen vilket inte är så vanligt. Jag ska klura på namnet. Jag sålde de böckerna efter grundkursen. Att läsa om småstammar var ju inte sådär jättekul även om jag tycker att det är intressant nu, åtta år efter examen.

Fast jag har National Geographic TV också ;).

Kristina sa...

Hon som brukar äta upp farfar vet väl själv?....eller?

Anonym sa...

Vilken liten skräckis! ;-) Själv är jag en sån fegis att jag knappt vågar tänka på kannibalism.

Anonym sa...

Jag har hört att den godaste biten är köttet på handeln liksom mellan pekfingret och tummen, hur man nu skall beskriva det. Har dock ingen aning om var jag har fått den informationen. Har inte läst antropologi.

Howdy Sailor sa...

Det var väldigt vilka imponerande kannibalkunskaper mina kommentatorer har! Vi kanske skulle slå oss samman allihop och skriva en kannibalbok!

Tack för alla inlägg och kram på er allihop!

Lotten Bergman sa...

Men alltså. Sammanför dina och mina barn och världen kommer aldrig att bli sig lik.

- Mamma. När måste man börja kyssas?

Howdy Sailor sa...

Lotten, exakt den frågan vill jag faktiskt också ha svar på.

Comvidare sa...

Kära Howdy!
Jag vill ta ett bett från min dotters arm. Är jag normal?

Howdy Sailor sa...

Kära Comvidare: Ja, jag tror att du är normal. Eller så är jag också onormal ...

Howdy Sailor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jessica sa...

Kurserna innehöll aldrig vilken del man ska sikta in sig på i termer av mänskliga muskelbitar och studier i kannibalilogi uppmuntrades inte och även om jag ens hade velat så fanns litet tid.

Att knapra på små älskade barn är jag inne på, åtminstone pussa på dom ordentligt, det är jag inne på.