söndag 23 november 2008

Sexårslogik vs. Vuxenmatematik

Vi har haft sexårskalas. Därav min bloggtorka. Jag är nämligen helt utmattad, på ett sätt som endast sexårskalas kan bidra till.

Femåringen, som blir sex år imorgon, hade beställt disco. Vi bor ju i en gammal lanthandel så utrymme fanns. Trodde vi. Nu vet vi att 21 dansande sexåringar kräver minst 200 kvadratmeter i yta.

Efter en timme av totalt kaos var situationen inte längre hållbar. Maken skickades ut på slagfältet för att medla fred. Med sig hade han en rockring. Han tänkte att ungarna kanske lugnar ner sig om man blåser dem lite, ni vet med det där gamla sänk-rockringen-tricket. Det som vuxna alltid går på.

Ni som aldrig gjort det får här en kort beskrivning: En grupp människor ställer sig i en ring och sträcker fram ena pekfingret. Ovanpå fingrarna läggs en rockring. Gruppen får sedan uppdraget att sänka ringen, tills de knutna händerna tar i marken och rockringen fortfarande vilar på fingrarna. Eftersom alla vuxna vet att balans behöver en motvikt, och eftersom alla vuxna utgår från att det är just en själv som är den motvikten, höjer vuxna istället ringen.

Döm om makens förvåning när barnen genast sänkte ner rockringen till golvet. Flickornas lag vann på fyra sekunder före pojkarnas fem. Vi talar alltså om sexåringar, som ännu inte lärt sig att balans kräver motvikt.

Vilket för mig till ett annat problem som bäst löses av den som saknar kunskap. Ni har säkert redan sett det. Vart tar rutan vägen?


Som sagt, ni har säkert redan hört svaret. Annars kan ni be ett barn om hjälp. Det enda kriteriet är att barnet är så litet att det ännu inte vet att basen gånger höjden delat med två är lika med arean på en triangel.

LÖSNING: Räkna rutorna i de röda och blåa fälten: röd åtta gånger tre, blå fem gånger två. Alltså kan hypotenusan inte ha samma lutning i de båda. Vi är så vana vid att beräkna arean på trianglar att vi utgår från att den är rät om bara basen och höjden är det. Den övre figuren har en konkav hypotenusa, den undre en konvex. I den finns ett utrymme för ett hål. Det är alltså en illusion, fusk om man så vill, och sådant ser barn blixtsnabbt.

Dåvarande femåringen: "Men mamma, den där är ju mycket större!" (pekar på den undre triangeln).

10 kommentarer:

Anonym sa...

Berätta! Annars kan jag inte somna ikväll! :-)
(har inga barn i närheten tyvärr..)

Howdy Sailor sa...

Sorry Kerstin, du får vänta tills imorgon. Jag kan trösta dig med att inte heller jag, med 20 poäng matematik, löste svaret. Min dåvarande femåring såg det dock direkt ...

Jessica sa...

Du har alltså varit med om en psykisk variant av hela havet stormar fast värre med ett gäng sexåringar ;). Efter det k-r-ä-l-a-r man sig i säng.

Jessica sa...

Jag tror jag ser vad rutan har tagit vägen.
I bild 1. Det gröna och gula ligger på varandra. Ovanpå det det blåa.
Bild möbleras om.
Rött lägga högst upp och grönt och gult läggs under rött. För att gröt och gult ska passa helt under det röda uppstår tom ruta.

Anonym sa...

Hjälp ... Matematik och Lady går inte ihop.

Håller med om att kalas kan ta musten ur en!

Själv hittar jag ingen bloggtid längre, så jag vet inte om jag ska kasta in handduken ...?!

Comvidare sa...

Jag kliar mig fortfarade i huvudet, trots förklaring.

(kryper ihop i fosterställning och gnäller efter mamma)

Jessica sa...

jag hade en tvåa i matte... och går och lägger mig nu

Howdy Sailor sa...

Fast ditt svar är egentligen rätt, Jessika. Du använde inte matematiska termer men var inne på helt rätt spår.

Anonym sa...

Jag har läst 40p matematik och kan förklara det matematiskt på tre olika sätt. Men det där med rockringen var mer intressant. Jag är nog dum, men jag förstår inte varför någon får för sig att höja fingret?? Måste pröva det hemma någongång. Sov gott!

görel sa...

Jag hade inte sett den och hade inte en tanke på att hypotenusan kunde vara annat än rät! Trots (eller på grund av?) många poäng i matte på KTH i forntiden. Roligt!

(Hittade hit via Jessika!)